Prisbelönt tv-box lanseras på svenska marknaden

Den nordiska tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, lanserar nu sin tv-box Allente 1. Boxen var en av de första att integrera Google Common Broadcast Stack i en Androidbaserad tv-box, vilket innebär att den är en del av Googles ekosystem av röst- och tv-tjänster. Allente 1 lanseras i de nordiska länderna under 2022, med start i Sverige idag. “Lanseringen av Allente 1 är en viktig milstolpe för oss, våra kunder och våra partners”, säger Allentes teknologichef Jon Espen Nergård.

Allente 1 tv-box och fjärrkontroll

Allentes nya tv-box Allente 1 fick mycket uppmärksamhet redan innan lanseringen, när bolagets teknologichef Jon Espen Nergård blev utsedd till Video Technologist of the Year för arbetet med att på rekordtid integrera Google Common Broadcast Stack i boxen. När boxen nu är redo att möta den svenska marknaden är det med fördubblad kapacitet och minne jämfört med Allentes tidigare box OnePlace, vilket gör den snabbare och stabilare vad gäller navigering, kanalbyte och allmän prestanda. Allente 1 är liksom OnePlace en Androidbaserad box och därför en del av Googles ekosystem med support för YouTube, Google Play, Chromecast, Google röstsök, Google Assistant och gaming-plattformen Stadia.

Allente 1 lanseras i de nordiska länderna under 2022, med start i Sverige idag. Under året kommer det också att adderas tjänster i boxen för att maximera tv-upplevelsen.

“Lanseringen av Allente 1 är en viktig milstolpe för oss, våra kunder och våra partners. Denna box gör sig både bra i hemmet med sin slimmade design, och ger en tv-upplevelse som vi vet att våra kunder kommer att uppskatta, med snabb och stabil navigering mellan kanaler och streamingtjänster. Vi ser otroligt mycket fram emot att få presentera denna tv-box för våra kunder under 2022, med start i Sverige idag,” säger Jon Espen Nergård, teknologichef på Allente.

Om du som journalist vill testa tv-boxen Allente 1, så hör av dig till oss.

Jon Espen Nergård, teknologichef Allente

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Allente har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Jonas Gustafsson. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och NENT Group.

Brett sportutbud på puben via Allente1.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tv-distributören Allente, sammanslagningen av Viasat och Canal Digital, har ingått ett samarbete med sportplattformen StayPublic. Allente kan nu som enda distributör erbjuda offentlig visningslicens för StayPublics breda portfölj av internationell, nationell och lokal sport. “StayPublics portfölj av sportsändningar är otroligt intressant både för den som vill följa en stor liga som Ligue 1, eller det lokala bandylaget,” säger Martin Askatraud, säljchef för B2B, på Allente.

6 månaders fullbetald föräldraledighet ska attrahera talanger hos Allente21.1.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Tv-operatören Allente, en sammanslagning av Viasat och Canal Digital, erbjuder sina anställda i Sverige att behålla 100% av sin lön i upp till sex månader vid föräldraledighet. Detta som ett sätt att attrahera och behålla talanger på en snabbrörlig arbetsmarknad, och samtidigt bidra till ökad jämställdhet. "Få saker i livet är så stora som att få barn, och vi vill göra det möjligt för våra medarbetare att ta ut en ordentlig föräldraledighet. Vi hoppas att vi kan uppnå en bättre jämställdhet genom att erbjuda samma villkor för alla anställda, oavsett hur familjesammansättningen ser ut", säger Elisabeth Monrad-Hansen, HR-chef på Allente.