Prisbelönta garderoben fortsätter sätta stil på Almedalen

Även i år kommer Svensk Handel, i samarbete med Swedish Fashion Council, att öppna upp Almedalsgarderoben, ett hållbarhetsinitiativ där besökaren kan låna kläder för dagen, få hjälp med styling och prata hållbarhet. I år med extra fokus på materialval.

Politiker, beslutsfattare och övriga Almedalsbesökare välkomnas att titta in för att låna en snygg outfit till sitt tal, paneldebatt eller mingel. Syftet med garderoben, som arrangeras för fjärde året i rad, är att samtidigt få möjlighet att diskutera nya affärsmodeller och hur företag och konsumenter kan bidra till en mer hållbar modebransch.

Inom handeln är engagemanget för hållbarhet stort. Fyra av fem handlare bedriver idag ett aktivt hållbarhetsarbete. En viktig drivkraft är att arbetet visar sig vara lönsamt även på kort sikt och det ses numera som en framtidsfråga för handelns företag när allt fler konsumenter vill handla hållbart.

– Almedalsgarderoben har verkligen etablerat sig den här veckan i Visby och flera har redan bokat in besök. För oss på Svensk Handel är det ett tillfälle att få lyfta frågor som är viktiga både för handeln och specifikt för modebranschen. En av dessa är att hitta vägar till en mer cirkulär affärsmodell, där design och materialval ska stödja återanvändning och återvinning, berättar Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

Nya företag som anslutit sig till årets garderob är Cellbes, Kicks, Laundry Society och Nilson Group som kompletterar tidigare medverkande Don Donna, Ellos, H&M, Houdini, Indiska, KappAhl, Lindex, MQ, Myrorna, Nudie Jeans, Rizzo och Åhléns samt BillerudKorsnäs, LG Electronics och Steamery Stockholm. I år har dessutom Ikea inrett garderoben och Skogsindustrierna visar prov på plagg gjorda av skog.

#Almedalsgarderoben har sedan starten 2016 var nominerad till flera priser. 2016 var den finalist i ”Hetast i Almedalen” och 2017 nominerad till samma pris. Under 2017 fick Almedalsgarderoben även ett hedersomnämnande i kategorin ”Årets digitala kommunikatör i Almedalen”. Förra året fortsatte succén och Almedalsgarderoben blev utsett till både ”hetas inom delningsekonomin och valdes till ”en av de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen”.

Läs mer om samtliga seminarier i Handelns hus här:

Öppettider för #Almedalsgarderoben:

Måndag-Torsdag 9:00-17:00

Fredag 9:00-15:00
Handelns hus på Donnersgatan 1

Följ #Almedalsgarderoben på Instagram.

Maria Sandow är kanslichef på Svensk Handel Stil

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10 000 medlemsföretag har sammanlagt 300 000 människor anställda.