Spendrups Bryggeri AB

Prisbelönta ölet Parabola – nu i limiterad upplaga i Sverige

Dela
Imorgon kl. 10:00 släpps 2 000 flaskor av ett av världens mest eftertraktade öl för första gången i Sverige. Ölet heter Parabola – en Russian imperial stout som bland annat blev utsedd till vinnare i kategorin People’s Choice Award under Stockholm Beer & Whisky Festival i oktober 2017.

Parabola, som bryggs av Firestone Walker Brewing Company i Kalifornien, lagras under ett års tid på bourbonfat innan det buteljeras. Ölet lanseras endast en gång om året och för första gången släpps det även i Sverige i limiterad upplaga.

Med en doft som är full av rostad malt, ekfat och vanilj och smak av choklad, vanilj, kryddor, ek och bourbon skapas en balanserad och elegant finish.  Detta uppskattades under årets Stockholm Beer & Whisky Festival, en av världens största ölfestivaler, då Parabola vann guld i den nyinstiftade tävlingen People’s Choice Award. Totalt 1 512 olika ölsorter bedömdes av 749 av festivalens besökare. Vinnare blev det öl som fått bäst betyg i öl-appen Untappd under mässans fyra första dagar. Firestone Walker fick dessutom silver i kategorin Special Ale British Style för sin Double Barrel Ale och ett brons i kategorin Session IPA för Easy Jack IPA.

- Firestone Walker har fått en fantastisk start i Sverige och det är väldigt kul att se att svenska öldrickare uppskattar våra öl, allt ifrån mer lättdruckna sorter som Easy Jack till våra specialöl som Parabola och Stickee Monkee, säger Adrian Walker, exportchef på Firestone Walker.

Klockan 10:00 den 2 november släpps de 2 000 eftertraktade flaskorna till försäljning på Systembolagets hemsida. Parabola säljs i 355 ml-flaskor, kostar 118:70 kr och har beställningsnummer 11211. Max 2 flaskor per person kan beställas.

Easy Jack och Double Barrel Ale (DBA) kostar 25:90 kr styck och har beställningsnummer 88000 respektive 88243.

Om Firestone Walker Brewing Company
Firestone Walker grundades 1996 av svågrarna Adam ”The Bear” Firestone och David ”The Lion” Walker. Idag är de ett av USA:s och världens ledande bryggerier av hantverksöl och kan som enda bryggeri stoltsera med att ha vunnit priset Mid-Size Brewery of the Year på Great American Beer Festival och World Beer Cup hela 4 gånger. Firestone Walker finns sedan ett år tillbaka att få tag på i Sverige och de fortsätter sitt uppdrag med att sprida ”the beer gospel”. Firestone Walker distribueras av Spendrups Bryggeri på den svenska marknaden. www.firestonebeer.com

Nyckelord

Kontakter

Emelie Andersson
PR-konsult, Kelly & Pling
070-37 27 618
emelie.a@kellyandpling.com


Björn Mannervik
Marknadschef team partner, Spendrups
070-18 27 778
bjorn.mannervik@spendrups.se

Bilder

Dokument

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

 

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye