Prisbelönta ölet Parabola – nu i limiterad upplaga i Sverige

Imorgon kl. 10:00 släpps 2 000 flaskor av ett av världens mest eftertraktade öl för första gången i Sverige. Ölet heter Parabola – en Russian imperial stout som bland annat blev utsedd till vinnare i kategorin People’s Choice Award under Stockholm Beer & Whisky Festival i oktober 2017.

Parabola, som bryggs av Firestone Walker Brewing Company i Kalifornien, lagras under ett års tid på bourbonfat innan det buteljeras. Ölet lanseras endast en gång om året och för första gången släpps det även i Sverige i limiterad upplaga.

Med en doft som är full av rostad malt, ekfat och vanilj och smak av choklad, vanilj, kryddor, ek och bourbon skapas en balanserad och elegant finish.  Detta uppskattades under årets Stockholm Beer & Whisky Festival, en av världens största ölfestivaler, då Parabola vann guld i den nyinstiftade tävlingen People’s Choice Award. Totalt 1 512 olika ölsorter bedömdes av 749 av festivalens besökare. Vinnare blev det öl som fått bäst betyg i öl-appen Untappd under mässans fyra första dagar. Firestone Walker fick dessutom silver i kategorin Special Ale British Style för sin Double Barrel Ale och ett brons i kategorin Session IPA för Easy Jack IPA.

- Firestone Walker har fått en fantastisk start i Sverige och det är väldigt kul att se att svenska öldrickare uppskattar våra öl, allt ifrån mer lättdruckna sorter som Easy Jack till våra specialöl som Parabola och Stickee Monkee, säger Adrian Walker, exportchef på Firestone Walker.

Klockan 10:00 den 2 november släpps de 2 000 eftertraktade flaskorna till försäljning på Systembolagets hemsida. Parabola säljs i 355 ml-flaskor, kostar 118:70 kr och har beställningsnummer 11211. Max 2 flaskor per person kan beställas.

Easy Jack och Double Barrel Ale (DBA) kostar 25:90 kr styck och har beställningsnummer 88000 respektive 88243.

Om Firestone Walker Brewing Company
Firestone Walker grundades 1996 av svågrarna Adam ”The Bear” Firestone och David ”The Lion” Walker. Idag är de ett av USA:s och världens ledande bryggerier av hantverksöl och kan som enda bryggeri stoltsera med att ha vunnit priset Mid-Size Brewery of the Year på Great American Beer Festival och World Beer Cup hela 4 gånger. Firestone Walker finns sedan ett år tillbaka att få tag på i Sverige och de fortsätter sitt uppdrag med att sprida ”the beer gospel”. Firestone Walker distribueras av Spendrups Bryggeri på den svenska marknaden. www.firestonebeer.com

Emelie Andersson
PR-konsult, Kelly & Pling
emelie.a@kellyandpling.com

Björn Mannervik
Marknadschef team partner, Spendrups
bjorn.mannervik@spendrups.se

Schwapples – säsongens höstigaste fördrink!19.10.2017 09:54Pressmeddelande

Nu är det äntligen höst! Med kyliga dagar och värmande brasor. Och med nya, goda drinkar som tar tillvara på vad hösten erbjuder. Bokstavligen. Så bjud över dina vänner på en drink med säsongens mest självklara ingrediens – äpple! Schwapples är den perfekta fördrinken att bjuda på i höstmörkret, inte minst för att den serveras i en riktig äppelkopp. Drinken gör du såklart på trädgårdens egna äpplen. Klimatsmart och gott på samma gång!

Vinnarna av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic 2017 är bartendern Mano och fysikern Martin28.8.2017 16:00Pressmeddelande

I lördags avgjordes tredje upplagan av Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. Efter finalen, där fem professionella bartenders och fem entusiastiska amatörer gjorde upp i två separata tävlingar, står det nu klart att bartendern Mano Roshdis GT ”Golden Pearl” och fysikern Martin Johanssons GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” är Sveriges bästa Gin & Tonics.