Prisbelönta ölet Parabola – nu i limiterad upplaga i Sverige

Imorgon kl. 10:00 släpps 2 000 flaskor av ett av världens mest eftertraktade öl för första gången i Sverige. Ölet heter Parabola – en Russian imperial stout som bland annat blev utsedd till vinnare i kategorin People’s Choice Award under Stockholm Beer & Whisky Festival i oktober 2017.

Parabola, som bryggs av Firestone Walker Brewing Company i Kalifornien, lagras under ett års tid på bourbonfat innan det buteljeras. Ölet lanseras endast en gång om året och för första gången släpps det även i Sverige i limiterad upplaga.

Med en doft som är full av rostad malt, ekfat och vanilj och smak av choklad, vanilj, kryddor, ek och bourbon skapas en balanserad och elegant finish.  Detta uppskattades under årets Stockholm Beer & Whisky Festival, en av världens största ölfestivaler, då Parabola vann guld i den nyinstiftade tävlingen People’s Choice Award. Totalt 1 512 olika ölsorter bedömdes av 749 av festivalens besökare. Vinnare blev det öl som fått bäst betyg i öl-appen Untappd under mässans fyra första dagar. Firestone Walker fick dessutom silver i kategorin Special Ale British Style för sin Double Barrel Ale och ett brons i kategorin Session IPA för Easy Jack IPA.

- Firestone Walker har fått en fantastisk start i Sverige och det är väldigt kul att se att svenska öldrickare uppskattar våra öl, allt ifrån mer lättdruckna sorter som Easy Jack till våra specialöl som Parabola och Stickee Monkee, säger Adrian Walker, exportchef på Firestone Walker.

Klockan 10:00 den 2 november släpps de 2 000 eftertraktade flaskorna till försäljning på Systembolagets hemsida. Parabola säljs i 355 ml-flaskor, kostar 118:70 kr och har beställningsnummer 11211. Max 2 flaskor per person kan beställas.

Easy Jack och Double Barrel Ale (DBA) kostar 25:90 kr styck och har beställningsnummer 88000 respektive 88243.

Om Firestone Walker Brewing Company
Firestone Walker grundades 1996 av svågrarna Adam ”The Bear” Firestone och David ”The Lion” Walker. Idag är de ett av USA:s och världens ledande bryggerier av hantverksöl och kan som enda bryggeri stoltsera med att ha vunnit priset Mid-Size Brewery of the Year på Great American Beer Festival och World Beer Cup hela 4 gånger. Firestone Walker finns sedan ett år tillbaka att få tag på i Sverige och de fortsätter sitt uppdrag med att sprida ”the beer gospel”. Firestone Walker distribueras av Spendrups Bryggeri på den svenska marknaden. www.firestonebeer.com

Emelie Andersson
PR-konsult, Kelly & Pling
emelie.a@kellyandpling.com

Björn Mannervik
Marknadschef team partner, Spendrups
bjorn.mannervik@spendrups.se

BIBAB vinner viktig transportupphandling20.3.2019 14:44:19 CETPressmeddelande

Nu är det klart att Spendrups dotterbolag BIBAB har vunnit Altias tranportupphandling för dryckesdistribution. Eftersom Altia ä en stor aktör inom vin-och spritprodukter med kända varumärken såsom Blossa, Chill-Out, Koskenkorva, Grönstedts och OP Andersson, är detta en viktig affär på en transportmarknad i snabb förändring. Det nya samarbetet startade den 4:e mars och Spendrups har tillsammans med Altia haft en bra start där leveranserna fungerat utmärkt. Samdistribution för med sig fördelar inom hållbarhet, t.ex ökad fyllnadsgrad på de gemensamma transporterna vilket kommer leda till en reducering av CO2-utsläppen.

SSP tecknar avtal med Spendrups19.2.2019 16:01:09 CETPressmeddelande

Kampen om ett av Restaurangsveriges största och mest prestigefyllda avtal har avgjorts. Det blev Spendrups Bryggeri som vann uppdraget att förse resenärer och besökare på flygplatser och järnvägsstationer över hela landet med öl, läsk och vatten. SSP som driver restauranger, caféer, barer och kiosker bland annat på Arlanda, Landvetter, Sturup samt Centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg valde svenska Spendrups i tuff konkurrens. Joakim Klingsell, vd på SSP Sverige, säger att man valde Spendrups mycket på grund av deras starka sortiment och personliga lokala engagemang.

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32:11 CESTPressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.