Prisbelönta ölet Parabola på återbesök i Sverige

Hösten 2017 lanserades ett av världens mest eftertraktade öl i Sverige och sålde slut på några timmar. Nu gör Parabola ett återbesök med 2004 st flaskor som kommer släppas till försäljning på utvalda Systembolagsbutiker och online den 26 april.

Firestone Walker Parabola

Det är Firestone Walker Brewing Company i Kalifornien som brygger det eftertraktade ölet Parabola – en Russian Imperial Stout som lagrats på bourbonfat i ett års tid innan det släpps till försäljning på några få utvalda marknader, däribland Sverige.

– Intresset för Firestone Walkers öl ökar i Sverige och förra gången vi släppte Parabola försvann alla flaskor i rasande tempo, så det ska bli spännande att se hur ölet tas emot i år. Årgångsöl blir unika för varje år, 2018 års Parabola har ”bara” en alkoholhalt på 12,7 % alkohol jämfört med 2017 års mäktiga 14,5 % säger Adrian Walker, exportchef på Firestone Walker.

Parabola har en doft av rostad malt, ekfat och vanilj och smaker av choklad, vanilj, kryddor, ek och bourbon som tillsammans skapar en balanserad och förfinad finish.Den tidigare tvåfaldiga guldvinnaren i kategorin People’s Choice Award på Stockholm Beer & Whisky Festival kommer släppas på utvalda Systembolagsbutiker och på Systembolagets hemsida kl 10.00 den 26 april. Parabola säljs i 355 ml-flaskor, kostar 129 kr och har beställningsnummer 11742. Det kommer även att släppas en mindre mängd flaskor till utvalda restauranger och barer runt om i landet.

Om Firestone Walker Brewing Company

Firestone Walker grundades 1996 av svågrarna Adam ”The Bear” Firestone och David ”The Lion” Walker. Idag är det ett av USA:s och världens ledande bryggerier av craft beer och kan som enda bryggeri stoltsera med att ha vunnit priset Mid-Size Brewery of the Year på Great American Beer Festival och World Beer Cup hela fyra gånger. Firestone Walker distribueras av Spendrups Bryggeri på den svenska marknaden. Läs mer på www.firestonebeer.com

För mer information och högupplösta bilder vänligen kontakta:

Kalle Löfstrand

PR-konsult, Kelly & Pling 0733 58 26 65
kalle.l@kellyandpling.com

Björn Mannervik

Marknadschef team partner, Spendrups 0701 82 77 78
bjorn.mannervik@spendrups.se

Firestone Walker Parabola

Norrlands Guld vill råda bot på tomma löften om att ses, lanserar rättsligt bindande avtal för öl29.5.2019 15:28:18 CESTPressmeddelande

Brukar ni också ”ta en öl nån gång?” Från och med idag kan du enkelt boka in en juridiskt bindande öl med en vän. Allt fler öl rinner ut i sanden i vår stressade samtid och frasen ”Att ta en öl nån gång” ekar ofta som tomma ord. Syftet med Ölavtalet, en ny tjänst från Norrlands Guld Alkoholfri, är att säkerställa social samvaro bland gamla eller för all del nya vänner.

Ekologisk och efterlängtad – Melleruds Moderna Ale är här9.5.2019 15:17:03 CESTPressmeddelande

Perfekt till intågandet av sommarens solsäkra dagar och långa ljusa nätter lanseras Melleruds Moderna Ale, ett efterlängtat tillskott till Melleruds Utmärkta Pilsner som snabbt blivit en favorit hos många. Melleruds Moderna Ale är humleblommig och balanserad med inslag av citrus, smaker som gifter sig fint med mat från det svenska köket. Under början av maj rullar den ekologiska brygden ut från bryggeriet och anländer på fat till en krog eller restaurang i dina hemtrakter.