Spendrups Bryggeri AB

Prisbelönta ölet Parabola på återbesök i Sverige

Dela
Hösten 2017 lanserades ett av världens mest eftertraktade öl i Sverige och sålde slut på några timmar. Nu gör Parabola ett återbesök med 2004 st flaskor som kommer släppas till försäljning på utvalda Systembolagsbutiker och online den 26 april.
Firestone Walker Parabola
Firestone Walker Parabola

Det är Firestone Walker Brewing Company i Kalifornien som brygger det eftertraktade ölet Parabola – en Russian Imperial Stout som lagrats på bourbonfat i ett års tid innan det släpps till försäljning på några få utvalda marknader, däribland Sverige.

– Intresset för Firestone Walkers öl ökar i Sverige och förra gången vi släppte Parabola försvann alla flaskor i rasande tempo, så det ska bli spännande att se hur ölet tas emot i år. Årgångsöl blir unika för varje år, 2018 års Parabola har ”bara” en alkoholhalt på 12,7 % alkohol jämfört med 2017 års mäktiga 14,5 % säger Adrian Walker, exportchef på Firestone Walker.

Parabola har en doft av rostad malt, ekfat och vanilj och smaker av choklad, vanilj, kryddor, ek och bourbon som tillsammans skapar en balanserad och förfinad finish.Den tidigare tvåfaldiga guldvinnaren i kategorin People’s Choice Award på Stockholm Beer & Whisky Festival kommer släppas på utvalda Systembolagsbutiker och på Systembolagets hemsida kl 10.00 den 26 april. Parabola säljs i 355 ml-flaskor, kostar 129 kr och har beställningsnummer 11742. Det kommer även att släppas en mindre mängd flaskor till utvalda restauranger och barer runt om i landet.


Om Firestone Walker Brewing Company 

Firestone Walker grundades 1996 av svågrarna Adam ”The Bear” Firestone och David ”The Lion” Walker. Idag är det ett av USA:s och världens ledande bryggerier av craft beer och kan som enda bryggeri stoltsera med att ha vunnit priset Mid-Size Brewery of the Year på Great American Beer Festival och World Beer Cup hela fyra gånger. Firestone Walker distribueras av Spendrups Bryggeri på den svenska marknaden. Läs mer på www.firestonebeer.com 


För mer information och högupplösta bilder vänligen kontakta: 

Kalle Löfstrand

PR-konsult, Kelly & Pling 0733 58 26 65
kalle.l@kellyandpling.com

Björn Mannervik

Marknadschef team partner, Spendrups 0701 82 77 78
bjorn.mannervik@spendrups.se 

Nyckelord

Bilder

Firestone Walker Parabola
Firestone Walker Parabola
Ladda ned bild
Firestone Walker Parabola
Firestone Walker Parabola
Ladda ned bild

Dokument

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

 

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye