Prisbelönta ölet Parabola på återbesök i Sverige
Det är Firestone Walker Brewing Company i Kalifornien som brygger det eftertraktade ölet Parabola – en Russian Imperial Stout som lagrats på bourbonfat i ett års tid innan det släpps till försäljning på några få utvalda marknader, däribland Sverige.
– Intresset för Firestone Walkers öl ökar i Sverige och förra gången vi släppte Parabola försvann alla flaskor i rasande tempo, så det ska bli spännande att se hur ölet tas emot i år. Årgångsöl blir unika för varje år, 2018 års Parabola har ”bara” en alkoholhalt på 12,7 % alkohol jämfört med 2017 års mäktiga 14,5 % säger Adrian Walker, exportchef på Firestone Walker.
Parabola har en doft av rostad malt, ekfat och vanilj och smaker av choklad, vanilj, kryddor, ek och bourbon som tillsammans skapar en balanserad och förfinad finish.Den tidigare tvåfaldiga guldvinnaren i kategorin People’s Choice Award på Stockholm Beer & Whisky Festival kommer släppas på utvalda Systembolagsbutiker och på Systembolagets hemsida kl 10.00 den 26 april. Parabola säljs i 355 ml-flaskor, kostar 129 kr och har beställningsnummer 11742. Det kommer även att släppas en mindre mängd flaskor till utvalda restauranger och barer runt om i landet.
Om Firestone Walker Brewing Company
Firestone Walker grundades 1996 av svågrarna Adam ”The Bear” Firestone och David ”The Lion” Walker. Idag är det ett av USA:s och världens ledande bryggerier av craft beer och kan som enda bryggeri stoltsera med att ha vunnit priset Mid-Size Brewery of the Year på Great American Beer Festival och World Beer Cup hela fyra gånger. Firestone Walker distribueras av Spendrups Bryggeri på den svenska marknaden. Läs mer på www.firestonebeer.com
För mer information och högupplösta bilder vänligen kontakta:
Kalle Löfstrand
PR-konsult, Kelly & Pling 0733 58 26 65
kalle.l@kellyandpling.com
Björn Mannervik
Marknadschef team partner, Spendrups 0701 82 77 78
bjorn.mannervik@spendrups.se
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Därför ska du ”skära” ditt ölskum18.4.2024 09:02:59 CEST | Pressmeddelande
Heineken® går till botten med konsten att servera den perfekta ölen. Med fokus på ölskummet som en nyckelkomponent för smakupplevelsen avslöjar Thomas van Boheemen, Manager Heineken® Global Star Quality, varför det är avgörande att "skära" ölskummet innan servering.
Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande
Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e
Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande
Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.
Desirée Jaks lanserar Melleruds Mästarbrygd 2024 – en mörk stout11.3.2024 10:00:58 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2023, Desirée Jaks, har traditionsenligt tagit fram sin egen Mästarbrygd tillsammans med Melleruds. Till sin hjälp har hon haft Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups. Årets Mästarbrygd är en kolsvart stout med utsökt rostig maltighet och vitt, krämigt skum.
Spendrups och Trioworld satsar på återvunnen plast22.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter omfattande tester under de två senaste åren har nu Spendrups gått över till 30 procent återvunnen plast i all plast som används runt pallar och dryckestråg. Det kommer att ge en besparing på 150 ton ny plast och 200 ton koldioxidekvivalenter årligen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum