Priser och stipendier delades ut på kyrkomötet

Mottagarna av Svenska kyrkans kulturstipendier, Samiska rådets kulturpris och Svenska kyrkans Lärande- och undervisningspris fick på tisdagskvällen sina diplom i en ceremoni under det pågående kyrkomötet i Uppsala.

Kulturstipendiater och mottagare av Samiska rådets kulturpris och Svenska kyrkans Lärande- och undervisningspris 2022. Bakre raden fr.v: kyrkomötets ordförande Karin Perers, Alexander Ryneus, Thomas Pfitzinger-Drewes, Per Bifrost, Viveka Sjögren, Katarina Wiklund, Anna Lindgren, Andreas Bernmyr, ordföranden i Samiska rådet, Erik-Oscar Oscarsson och prisutdelaren Johan Dalman, biskop i Strängnäs stift. Främre raden fr.v: Natalya Pasichnyk, Katarina Pirak Sikku, Elisabeth Raymond, Susanna Wiklund, Lena Funge, Agneta Brendt. Foto: Magnus Aronson/Ikon.

Svenska kyrkans kulturstipendier och Samiska rådets kulturpris delades i år ut för 25:e gången och kyrkomötets ledamöter fick en exposé över projekt som genom åren förverkligats med stöd av kulturstipendierna.

- Kulturen har sin givna plats i kyrkan. Så länge människan varit människa har hon valt att uttrycka sig kulturellt och konstnärligt och så länge hon varit kristen har hon valt att engagera konstnärer för att gestalta livets stora frågor, sa kyrkomötets ordförande Karin Perers i sitt tal under ceremonin.

Svenska kyrkans kulturstipendiater 2022
Bildkonst: Konstnärsduon WW, Minnesplats Messaure
Scenkonst: Eli Eli/Elisabeth Raymond, En trasslig orkester
Film: Per Bifrost och Alexander Ryneus, Ingen tid för tro
Musik: Natalya Pasichnyk, Rethinking Well-Tempered Clavier (WTK) – Bachs andliga universum
Litteratur: Viveka Sjögren Bangoura, Innan räven äter upp vägen

Stipendiesumman är 500 000 kronor, uppdelad på fem områden som får 100 000 kronor var.
Läs mer om Svenska kyrkans kulturstipendier och om årets stipendiater

Mottagare av Samiska rådets kulturpris 2022
Konstnären Katarina Pirak Sikku får priset för sitt arbete med att visa på hur Rasbiologiska institutets verksamhet drabbade samerna.

- Genom din konst tar du tillbaka de bilder av oss samer som finns i de rasbiologiska arkiven. Du upprättar de som stod framför kameran och mättes och förnedrades. Du ger genom din konst också ytterligare möjligheter att bearbeta kyrkans skuld i detta, sa Erik-Oscar Oscarsson, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan när han delade ut priset.

Priset är på 50 000 kronor.
Läs mer om Samiska rådets kulturpris och om årets pristagare

Se panelsamtal med Katarina Pirak Sikku med flera om Svenska kyrkans ursäkt till det samiska folket.

Mottagarna av Svenska kyrkans Lärande- och undervisningspris 2022
Svenska kyrkans Lärande- och undervisningspris delades ut för första gången under det pågående kyrkomötet.

Thomas Pfitzinger-Drewes, kyrkoherde i Hagfors pastorat, Karlstads stift, får priset för introducerandet av metoden Kyrkopedagogik i Sverige.

Forsa-Högs församling i Hudiksvalls kommun, Uppsala stift får priset för ett tydligt och sammanhållet arbete med hela församlingen som lärande miljö.

Priset är på 50 000 kronor.
Läs mer om Svenska kyrkans Lärande- och undervisningspris och om årets pristagare.

Martin LarssonPressekreterare

Presskontakt för teologi, forskning, ekumenik, kultur, kulturarvsfrågor, statistik, ekonomi, ekonomi och finans, Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

Tel:070-609 86 89martin.larsson@svenskakyrkan.se

Ladda ned bild
Svenska kyrkans kulturstipendiater 2022. Fr.v: kyrkomötets ordförande Karin Perers, Alexander Ryneus, Per Bifrost, Natalya Pasichnyk, Viveka Sjögren, Elisabeth Raymond, Susanna Wiklund, Katarina Wiklund och Johan Dalman, biskop i Strängnäs stift. Foto: Magnus Aronson/Ikon.
Ladda ned bild
Samiska rådets kulturpristagare Katarina Pirak Sikku, flankerad av t.v kyrkomötets ordförande Karin Perers och t.h Erik-Oscar Oscarsson, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan och Johan Dalman, biskop i Strängnäs stift. Foto: Magnus Aronson/Ikon.
Ladda ned bild
Mottagarna av Svenska kyrkans Lärande- och undervisningspris 2022. Fr.v kyrkomötets ordförande Karin Perers, Thomas Pfitzinger-Drewes, Lena Funge, Anna Lindgren, Andreas Bernmyr, Agneta Brendt och prisutdelaren Johan Dalman, biskop i Strängnäs stift. Foto: Magnus Aronson/Ikon.