Priset på plast och kemikalier stiger – driver på inflationen

Förutom priset på mat och energi så drivs nu inflationen på ytterligare av att plast och kemikalier blir dyrare. Det rapporterar Ekot i en intervju med Andreas Malmborg, vd Trioworld och Carl Eckerdal, chefekonom IKEM.

Priset på livsmedelsförpackningar påverkar livsmedelspriset

Flera av tillsatsvarorna som används i tillverkningen av plast produceras i Ryssland och när importen nu stoppats som en konsekvens av kriget i Ukraina påverkas både tillgång och pris.

In Intervjun säger Andras Malmborg att det för plastindustrins del handlar om höjda priser på både insatsvaror och el, kostnader som nu måste föras vidare till kunderna och som därmed kommer driva på inflationen.

Även leveranskedjorna har påverkats av kriget eftersom många förare för de stora transportbolagen kommer från Ukraina, förare som nu har åkt hem. Det påverkar produktionen enligt Andreas Malmborg.

”Ibland ska vi få en lastbil med en tillsats, ett additiv, och så får vi inte det. Den kommer en vecka senare eller det kommer kanske bara hälften av vad vi har köpt så det innebär att då får vi ju problem med produktionen.”

Förutom plastproducenter så påverkas även andra kemiindustrier. Carl Eckerdal som är chefekonom på IKEM har pratat med många företag om problemen.

”En absolut majoritet som jag har pratat med hittills har drabbats av försenade leveranser och ökade kostnader för råvara. Så det har slagit brett och osäkerheten är monumental kring vad som väntar runt hörnet”.

Hör hela intervjun i Ekot https://sverigesradio.se/artikel/allt-blir-dyrare-da-priset-pa-plast-stiger