SchibstedSchibsted

Prisjakt lanserar nytt affärsområde – tillgängliggör sin data

Dela
E-handelsmarknaden blir allt mer snabbrörlig och butikerna förändrar sina priser miljontals gånger per dag. Med detta som bakgrund lanseras Prisjakt Insights. Verktyget hjälper butiker, varumärken och analysföretag att få en bättre överblick över e-handeln och dess olika aktörer.
Peter Stark och Oscar  Hagman
Peter Stark och Oscar Hagman

Varje dag registrerar Prisjakt miljontals prisjusteringar och hundratusentals förändringar av produktutbud. För att få en bra överblick och kunna agera på insikterna, krävs både sofistikerade system och stora mängder data. Med Prisjakt Insights vill jämförelsetjänsten leverera ett användarvänligt verktyg som ger dagsfärsk och relevant statistik.

– Att vara e-handlare idag är som att spela schack på elitnivå. Det är ett stort spelfält med många olika aktörer som konstant flyttar om sina positioner. För att lyckas räcker det inte med att enbart fokusera på sin egen affär och prissättning, utan man måste även göra drag baserat på vad andra gör. Med Prisjakt Insights vill vi underlätta för aktörer att navigera rätt i den här snabbrörliga miljön, säger Oscar Hagman, business analyst på Prisjakt.

Tilltänkt målgrupp för Prisjakt Insights är alla typer av aktörer som är i behov av en samlad bild av e-handelsmarknaden. I nuvarande version erbjuds bland annat information om priser och lagerstatus. Peter Stark, som ansvarar för utvecklingen av verktyget, har stora ambitioner för affärsområdet.

– Vi får många förfrågningar om att göra vår data mer tillgänglig, och nu känner vi äntligen att vi har en produkt som lever upp till förväntningarna. På sikt är vårt mål att Prisjakt Insights ska bli en lika självklar del av e-handeln som Bloomberg är för finansvärlden. För att lyckas med det är det viktigt att verktyget har de funktioner som kunderna efterfrågar. Jag hoppas därför att många registrerar sitt intresse, så att vi kan utveckla verktyget efter den feedback vi får, säger Peter Stark, produktägare på Prisjakt.

Prisjakt Insights finns tillgänglig på jämförelsetjänstens alla 7 marknader. För aktörer i Sverige kan dock verktyget bli extra relevant, menar Oscar Hagman.

– I Storbritannien och Frankrike kan vi se att Amazon, med deras enorma utbud, gör väldigt många prisjusteringar varje dag. Så det är högst troligt att deras lansering i Sverige kommer påverka vårt nuvarande e-handelsklimat. En nyckel för att navigera rätt är då att ha trovärdig data att lära sig av och agera på, säger Oscar Hagman, business analyst på Prisjakt.

Om Prisjakt Insights
Prisjakt Insights ger dagsfärsk information om priser, lagerstatus och rank för olika produkter inom valda kategorier på Prisjakt. Informationen finns tillgänglig via Google Data Studio och Google Sheets, men man kan också välja att integrera verktyget via ett API i nuvarande affärssystem. För mer information och anmälan om intresse, besök https://insights.prisjakt.nu/. Övriga marknader: insights.pricespy.co.uk

Prisjakt ägs av mediekoncernen Schibsted. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Peter Stark och Oscar  Hagman
Peter Stark och Oscar Hagman
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye