SchibstedSchibsted

Prisjakt lanserar nytt affärsområde – tillgängliggör sin data

E-handelsmarknaden blir allt mer snabbrörlig och butikerna förändrar sina priser miljontals gånger per dag. Med detta som bakgrund lanseras Prisjakt Insights. Verktyget hjälper butiker, varumärken och analysföretag att få en bättre överblick över e-handeln och dess olika aktörer.

Peter Stark och Oscar  Hagman
Peter Stark och Oscar Hagman

Varje dag registrerar Prisjakt miljontals prisjusteringar och hundratusentals förändringar av produktutbud. För att få en bra överblick och kunna agera på insikterna, krävs både sofistikerade system och stora mängder data. Med Prisjakt Insights vill jämförelsetjänsten leverera ett användarvänligt verktyg som ger dagsfärsk och relevant statistik.

– Att vara e-handlare idag är som att spela schack på elitnivå. Det är ett stort spelfält med många olika aktörer som konstant flyttar om sina positioner. För att lyckas räcker det inte med att enbart fokusera på sin egen affär och prissättning, utan man måste även göra drag baserat på vad andra gör. Med Prisjakt Insights vill vi underlätta för aktörer att navigera rätt i den här snabbrörliga miljön, säger Oscar Hagman, business analyst på Prisjakt.

Tilltänkt målgrupp för Prisjakt Insights är alla typer av aktörer som är i behov av en samlad bild av e-handelsmarknaden. I nuvarande version erbjuds bland annat information om priser och lagerstatus. Peter Stark, som ansvarar för utvecklingen av verktyget, har stora ambitioner för affärsområdet.

– Vi får många förfrågningar om att göra vår data mer tillgänglig, och nu känner vi äntligen att vi har en produkt som lever upp till förväntningarna. På sikt är vårt mål att Prisjakt Insights ska bli en lika självklar del av e-handeln som Bloomberg är för finansvärlden. För att lyckas med det är det viktigt att verktyget har de funktioner som kunderna efterfrågar. Jag hoppas därför att många registrerar sitt intresse, så att vi kan utveckla verktyget efter den feedback vi får, säger Peter Stark, produktägare på Prisjakt.

Prisjakt Insights finns tillgänglig på jämförelsetjänstens alla 7 marknader. För aktörer i Sverige kan dock verktyget bli extra relevant, menar Oscar Hagman.

– I Storbritannien och Frankrike kan vi se att Amazon, med deras enorma utbud, gör väldigt många prisjusteringar varje dag. Så det är högst troligt att deras lansering i Sverige kommer påverka vårt nuvarande e-handelsklimat. En nyckel för att navigera rätt är då att ha trovärdig data att lära sig av och agera på, säger Oscar Hagman, business analyst på Prisjakt.

Om Prisjakt Insights
Prisjakt Insights ger dagsfärsk information om priser, lagerstatus och rank för olika produkter inom valda kategorier på Prisjakt. Informationen finns tillgänglig via Google Data Studio och Google Sheets, men man kan också välja att integrera verktyget via ett API i nuvarande affärssystem. För mer information och anmälan om intresse, besök https://insights.prisjakt.nu/. Övriga marknader: insights.pricespy.co.uk

Prisjakt ägs av mediekoncernen Schibsted.

Peter Stark och Oscar  Hagman
Peter Stark och Oscar Hagman

PodMe fyller på kassan och fortsätter resan mot en miljon prenumeranter – Schibsted investerar vidare i PodMe23.10.2020 09:02:13 CESTPressmeddelande

Podcastlyssnandet fortsätter att öka starkt, inte minst genom PodMe som med sin disruptiva affärsmodell är en av de mest tongivande aktörerna på marknaden. Nu fortsätter mediekoncernen Schibsted att satsa på bolaget genom att göra en ny investering. Satsningen innebär att PodMe kommer att kunna fortsätta utveckla både plattformen, innehållet och satsa vidare på den internationella expansionen. Tidigare i år gjordes en framgångsrik lansering på den norska marknaden.

SJ ny partner till Svenska hjältar – riktar fokus på miljöhjältar15.10.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

Miljö och klimat är ett av vår tids mest engagerande och viktiga ämnen. Med SJ som ny partner lanserar nu Svenska hjältar en ny kategori – Miljöhjälten. ”Klimat och miljö är några av de bevakningsområden som Aftonbladet har satsat på de senaste åren och det känns kul och viktigt att nu få lyfta upp alla hjälteberättelser som finns där”, säger Lena K Samuelsson, publisher Aftonbladet.

Expressen/GT/KvP ser över distributionen tillsammans med Aftonbladet8.10.2020 14:00:00 CESTPressmeddelande

Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Detta för att säkra de tryckta tidningarnas framtid. ”Givet minskande papperstidningsupplagor tittar vi nu på olika möjligheter att effektivisera distributionen. Vi utreder vad olika möjligheter innebär ur olika aspekter, men inga beslut är fattade”, säger Bengt Ottosson, på Bonnier News.