SchibstedSchibsted

Prisjakt och Schibsted köper produkttestbolaget Advized

Dela
I maj förra året investerade Schibsted i Advized, en plattform för produkttester, recensioner och köpråd. Nu står det klart att mediekoncernen, för jämförelsetjänsten Prisjakts räkning, förvärvar samtliga andelar i bolaget. Advized har haft en fantastisk tillväxt sedan vår investering förra året. Det känns därför helt självklart att ta nästa steg och välkomna Advized till Prisjaktfamiljen, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.
Peter Greberg, VD Prisjakt
Peter Greberg, VD Prisjakt

Schibsted-ägda Prisjakt vill bli den självklara destinationen för alla typer av köpråd, inte bara prisrelaterat utan också när det kommer till vad man ska handla. För att bättre guida runt produkterna väljer jämförelsetjänsten att köpa produkttestbolaget Advized. Förvärvet innebär bland annat att man får tillgång till en skalbar plattform samt över femtio experter som vägleder konsumenter till smarta köp.

– Köpresan blir allt mer digital och automatiserad, samtidigt som gränsen mellan vad som är ett trovärdigt råd kontra köpt reklam suddas ut. I den här utvecklingen är det därför inte så konstigt att konsumenter eftersöker trovärdiga guider och recensioner skrivna av experter. Det ska bli otroligt spännande att tillsammans med Advized vägleda konsumenter på ett  personligt sätt, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt. 

– Om vi framgångsrikt integrerar plattformen hos Prisjakt, så att alla våra miljontals användare kan ta del av experternas köpråd, är potentialen enorm. Förhoppningsvis kan satsningen också inspirera våra användare till att vilja bidra med liknande produkttester,  fortsätter Peter Greberg. 

– Prisjakt har alla förutsättningar att ta Advized till nästa nivå. Med deras plattform och användarbas finns alla ingredienser för att skapa ett community för konsumenter där de kan fatta smarta köpbeslut. Det ska bli spännande att följa deras resa framöver. För min egen del så kommer jag hjälpa Prisjakt i en kortare övergångsfas, sedan ser jag fram emot nya utmaningar och kommande roliga projekt, säger Kalle Bodestig. 

Om Advized

Advized är en plattform för oberoende produkttester, recensioner och köpråd. Till sin hjälp har företaget ett gediget nätverk av experter som är insatta inom olika typer av produktområden. Experterna får betalt oavsett om de ger produkten ett bra eller dåligt omdöme, och de skriver under på att de inte är påverkade av någon tredje part. Advized får likt Prisjakt intäkter genom att driva trafik till webbshoppar, men också genom att exponera framgångsrika tester i olika kanaler. Företaget grundades våren 2017 av Kalle Bodestig och Mikael Egnér. 

Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens största objektiva informations- och jämförelsetjänst. Prisjakt startades 2002 och är en del av Schibsted. Idag finns tjänsten tillgänglig i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. I Sverige har man kontor i Ängelholm, Malmö, Stockholm, samt nu även Göteborg i och med uppköpet av Advized.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Peter Greberg, VD Prisjakt
Peter Greberg, VD Prisjakt
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye