Prisjakt och Schibsted köper produkttestbolaget Advized
I maj förra året investerade Schibsted i Advized, en plattform för produkttester, recensioner och köpråd. Nu står det klart att mediekoncernen, för jämförelsetjänsten Prisjakts räkning, förvärvar samtliga andelar i bolaget. Advized har haft en fantastisk tillväxt sedan vår investering förra året. Det känns därför helt självklart att ta nästa steg och välkomna Advized till Prisjaktfamiljen, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.

Schibsted-ägda Prisjakt vill bli den självklara destinationen för alla typer av köpråd, inte bara prisrelaterat utan också när det kommer till vad man ska handla. För att bättre guida runt produkterna väljer jämförelsetjänsten att köpa produkttestbolaget Advized. Förvärvet innebär bland annat att man får tillgång till en skalbar plattform samt över femtio experter som vägleder konsumenter till smarta köp.
– Köpresan blir allt mer digital och automatiserad, samtidigt som gränsen mellan vad som är ett trovärdigt råd kontra köpt reklam suddas ut. I den här utvecklingen är det därför inte så konstigt att konsumenter eftersöker trovärdiga guider och recensioner skrivna av experter. Det ska bli otroligt spännande att tillsammans med Advized vägleda konsumenter på ett personligt sätt, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.
– Om vi framgångsrikt integrerar plattformen hos Prisjakt, så att alla våra miljontals användare kan ta del av experternas köpråd, är potentialen enorm. Förhoppningsvis kan satsningen också inspirera våra användare till att vilja bidra med liknande produkttester, fortsätter Peter Greberg.
– Prisjakt har alla förutsättningar att ta Advized till nästa nivå. Med deras plattform och användarbas finns alla ingredienser för att skapa ett community för konsumenter där de kan fatta smarta köpbeslut. Det ska bli spännande att följa deras resa framöver. För min egen del så kommer jag hjälpa Prisjakt i en kortare övergångsfas, sedan ser jag fram emot nya utmaningar och kommande roliga projekt, säger Kalle Bodestig.
Om Advized
Advized är en plattform för oberoende produkttester, recensioner och köpråd. Till sin hjälp har företaget ett gediget nätverk av experter som är insatta inom olika typer av produktområden. Experterna får betalt oavsett om de ger produkten ett bra eller dåligt omdöme, och de skriver under på att de inte är påverkade av någon tredje part. Advized får likt Prisjakt intäkter genom att driva trafik till webbshoppar, men också genom att exponera framgångsrika tester i olika kanaler. Företaget grundades våren 2017 av Kalle Bodestig och Mikael Egnér.
Om Prisjakt
Prisjakt är Nordens största objektiva informations- och jämförelsetjänst. Prisjakt startades 2002 och är en del av Schibsted. Idag finns tjänsten tillgänglig i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. I Sverige har man kontor i Ängelholm, Malmö, Stockholm, samt nu även Göteborg i och med uppköpet av Advized.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Nu blir det Omnis nyheter på Arlanda Express2.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyhetstjänsten Omni tar över nyhetsförmedlingen på alla skärmar på Arlanda Express. Innan pandemin reste 3,6 miljoner resenärer årligen med tågen till och från Arlanda. ”Omnis nyheter är som gjorda för skärmar i offentliga miljöer”, säger Alexander Frid Kahn, affärsutvecklingschef på Omni.
Väder engagerar - Klart tar vädersnacket till en ny nivå 23.2.2021 11:22:28 CET | Pressmeddelande
Klyschigt kallprat eller viktig samhällsinformation. Svenskarna älskar att prata väder. En undersökning som Klart har gjort visar att sex av tio svenskar pratar om vädret en eller flera gånger om dagen. Så här i perioden mellan vinter och vår, pågående sportlov och en pandemi som får många att vistas utomhus mer än vanligt, är vädret mer aktuellt än någonsin.
Premiär! Omni Ekonomi tar över aktieprogrammet och succén #Uppesittarkväll22.2.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Omni Ekonomi tar över och sänder #Uppesittarkväll med start nu på onsdag. Precis som tidigare kommer programmet att sändas kvällen före löning varje månad med aktieprofilerna Albin Kjellberg och Nicklas Andersson som programledare. "Det känns naturligt att Omni Ekonomi tar över programmet. Vi är ju destinationen för alla som älskar aktier och sparande", säger Henrik Danielsson, redaktör på Omni Ekonomi och nu även redaktör för #Uppesittarkväll.
Ny SvD-podd: Dagens story tar med lyssnaren bakom kulisserna19.2.2021 08:44:30 CET | Pressmeddelande
I dag släpps första avsnittet av Dagens story – Svenska Dagbladets nya dagliga nyhetspodd. Konceptet har tagits fram efter ett omfattande researcharbete för att svara mot vad SvD:s målgrupp vill ha. Podden sätter de viktigaste nyhetshändelserna i fokus och tar lyssnaren med bakom kulisserna.
Westerstad och de Gregorio i nya roller för framtidens kulturjournalistik17.2.2021 08:45:00 CET | Pressmeddelande
SvD Kultur gör förändringar på redaktionen för att skapa framtidens kulturjournalistik. Josefin de Gregorio (f.d. Holmström) rekryteras som redaktör med ansvar för hela nyhetsflödet – både kulturnyheter och kulturdebatt – och Elsa Westerstad får en ny roll som idé- och samtidsredaktör.
Aftonbladets nya klimatsatsning: Liverapportering varje dag16.2.2021 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Liverapport varje dag – om klimatet. Nu utökar Aftonbladet bevakningen av världens viktigaste fråga. ”Det förtjänar en daglig plats på Sveriges största nyhetssajt”, säger redaktionschef Karin Schmidt.
Schibsted News Media passerar två miljarder fjärde kvartalet12.2.2021 07:05:09 CET | Pressmeddelande
En positiv digital intäktsutveckling tillsammans med god kostnadskontroll bidrog till att omsättningen för Schibsteds nyhetsmedier växte med fem procent och landade på över två miljarder norska kronor, med en vinstmarginal på 14 procent, under det fjärde kvartalet 2020.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum