Prisnivå och valutakurs – dessa resmål ger mest resa för pengarna

Den svenska kronan har under det senaste året haft en negativ utveckling mot många av de större turistvalutorna, vilket har lett till att semesterresan riskerar att bli dyrare än tidigare. Men det finns många länder som ger mycket resa för pengarna. Turkiet och Island är exempel på resmål där det har blivit billigare att semestra under det senaste året, och Albanien, Egypten, Vietnam och Thailand ger mycket för pengarna.

Side, Turkiet - ett prisvärt resmål 2019

Under det senaste året har den svenska valutan försämrats mot många andra länders valutor, vilket har lett till att flera populära länder har blivit dyrare att turista i. Det finns dock flera undantag, länder där det istället har blivit billigare att semestra. Turkiet, Sydafrika och Island är exempel där den svenska kronan är starkare än tidigare, tillsammans med bland annat Brasilien och Ukraina.

- Den turkiska liran är en valuta som den svenska kronan har stått sig bra emot. I kombination med ett ofta mycket fördelaktigt prisläge på många platser runt om i landet är Turkiet ett av de resmål där man får absolut mest resa för pengarna, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Förutom en fördelaktig valutautveckling och ett bra prisläge i landet är även resorna till Turkiet bland de billigaste som går att hitta. Efterfrågan på resor till Turkiet minskade under några år kraftigt, på grund av politisk instabilitet i landet, med stort bokningstapp som följd. Detta ledde dock till att priserna på resor till Turkiet sjönk kraftigt. Turkiet har återhämtat sig, efterfrågan på resor till Turkiet ökar rejält, och landet hamnar återigen högt upp på topplistorna över mest populära resmål. Men – flygpriserna till Turkiet är fortfarande låga, vilket gör Turkiet till ett av de mest prisvärda resmålen just nu.

Oavsett valutautveckling så är vissa länder mer prisvärda än andra, och ger mycket resa för pengarna. Medelhavets uppstickare Albanien är ett sådant land, där både prisläget och priset på själva resan är mycket fördelaktigt. Även till grannen Montenegro går många billiga resor i vår och sommar. Om resan ska gå längre bort är Vietnam, Thailand och Indien länder som ger mycket för pengarna. Även om dessa länders valutor har blivit något dyrare mot den svenska kronan är både prisläget i länderna lågt och priserna på biljetterna billiga.

- Det finns flera faktorer som spelar in om man är ute efter en prisvärd resa. Det enda handlar om valutakursen, som främst påverkar hur stor budgeten väl på resmålet bör vara. Det andra handlar snarare om hur pass fördelaktigt prisläget i landet är i kombination med priserna på själva flygresan, säger Katarina Daniels.

Weekendresor är populära i vår, och även om klassiska europeiska storstäder lockar många solsugna svenskar så är det andra storstäder som sticker ut lite extra. Reykjavik har länge funnits med när svenska resenärer listar drömstäder att besöka, med spännande sevärdheter som sprutande gejsrar och badet Blå lagunen att upptäcka – och som under det gångna året har ett billigare resmål för svenska resenärer. En av vårens uppstickare är dock Ukrainas huvudstad Kiev, som med sin vackra arkitektur och matkultur lockar fler och fler besökare. Både Reykjavik och Kiev har dessutom blivit billigare att besöka, jämfört med för ett år sedan, vilket gör dem till perfekta weekendresmål i vår.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Side, Turkiet - ett prisvärt resmål 2019

Drygt hälften vill inte resa till länder vars politik de inte kan stötta4.4.2019 09:13:07 CESTPressmeddelande

55 procent av svenskarna känner vanligtvis till, eller tar reda på, ett påtänkt semesterlands politiska situation – och väljer att inte åka till de länder vars politik och ledning de inte kan stötta. Turkiet toppar listan över vilka länder som svenskarna vill undvika, följt av Nordkorea och Ryssland. Bokningsstatistiken pekar dock åt ett annat håll, och visar att upplevelsen och plånboken ofta spelar större roll än värderingarna när man väljer resmål till sommarresan. Detta visar Tickets Sifoundersökning och bokningsstatistik.