Prisökningar på resor att vänta efter midsommar

Den senaste månadens vackra väder har lett till prisras på sommarresor och resor till Medelhavet har gått att fynda för dryga tusenlappen. Det fina vädret ser dock inte ut att bestå – och med detta skjuter efterfrågan på utlandsresor iväg, med prisökningar som följd. Under den senaste veckan har antalet charterbokningar börjat öka igen, jämfört med tidigare veckor med varmt och soligt väder. Detta visar färsk statistik från Ticket.

- Den senaste veckans betydligt kallare väder och regnskurar påminner om att det ljuvligt varma vädret vi hade i maj tyvärr inte är speciellt pålitligt. Eftersom de allra flesta svenskar inte har semester i maj vill nu många säkra upp sommaren med en sol- och badresa i juli istället, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Väderprognosen inför midsommarhelgen är inte speciellt upplyftande, med regn och kyliga temperaturer i stora delar av landet. Just midsommar är helgen då många svenskar bestämmer om det blir en utlandsresa under sommarsemestern – om vädret under midsommarhelgen är dåligt. I takt med att efterfrågan ökar stiger också priset på resor till värmen.

- Om man vill vara säker på att få sol och värme i sommar är bästa tipset att inte vänta för länge med att boka en resa. Resebokningar är mycket väderberoende och om de kallare temperaturerna håller i sig finns risken att priserna sticker iväg rejält, säger Katarina Daniels.

Resetrendsrapporten Ticket Collection: Köparens marknad – men hälften planerar en utlandsresa i sommar28.5.2019 12:08:03 CESTPressmeddelande

Inför fjolårets sommar ökade bokningarna från rekordhöga nivåer, men sedan dess har en länge uppåtgående trend brutits. Detta har lett till kraftig prispress på resor och att det just nu är köparens marknad. Men nästan hälften av svenskarna uppger att de planerar en utlandsresa i sommar. Långresor är fortsatt hett, och Kreta är nära att gå om Mallorca som mest populära resmål. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection.