Prisökningar på resor att vänta efter midsommar

Den senaste månadens vackra väder har lett till prisras på sommarresor och resor till Medelhavet har gått att fynda för dryga tusenlappen. Det fina vädret ser dock inte ut att bestå – och med detta skjuter efterfrågan på utlandsresor iväg, med prisökningar som följd. Under den senaste veckan har antalet charterbokningar börjat öka igen, jämfört med tidigare veckor med varmt och soligt väder. Detta visar färsk statistik från Ticket.

- Den senaste veckans betydligt kallare väder och regnskurar påminner om att det ljuvligt varma vädret vi hade i maj tyvärr inte är speciellt pålitligt. Eftersom de allra flesta svenskar inte har semester i maj vill nu många säkra upp sommaren med en sol- och badresa i juli istället, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Väderprognosen inför midsommarhelgen är inte speciellt upplyftande, med regn och kyliga temperaturer i stora delar av landet. Just midsommar är helgen då många svenskar bestämmer om det blir en utlandsresa under sommarsemestern – om vädret under midsommarhelgen är dåligt. I takt med att efterfrågan ökar stiger också priset på resor till värmen.

- Om man vill vara säker på att få sol och värme i sommar är bästa tipset att inte vänta för länge med att boka en resa. Resebokningar är mycket väderberoende och om de kallare temperaturerna håller i sig finns risken att priserna sticker iväg rejält, säger Katarina Daniels.

Thailand – utanför de största turiststråken21.2.2019 07:30:00Pressmeddelande

Thailand är ett av svenskarnas mest älskade resmål, och ett av de absolut lättaste länderna att besöka och resa runt i. Vänlig befolkning, god och billig mat och det tropiska klimatet är en dröm för soltörstande nordbor. Baksidan av framgångarna som turistland kan dock innebära att det är svårt att hitta mer undangömda pärlor. MEN – det finns fortfarande gott om städer och områden dit inte lika många hittar.

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.