Prisregn över Studentlitteraturs författare

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.

Författarna som prisas med Lärkan 2018 står bakom flera välkända och uppskattade läromedelsserier och titlar.

Läromedelsförfattarpriset Lärkan delas årligen ut av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund till etablerade författare i sex kategorier, med en prissumma på 50 000 kronor per kategori. I år prisas Studentlitteraturs författare i tre kategorier:

• Cecilia Augutis, en av medförfattarna till bland annat läromedelsserien Magic!, prisas i kategori Lågstadium för läromedel i engelska.
  • Eva Ingelsten och Lillemor Pollack, författare till läromedelsserien Simsalabim, prisas i kategori Mellanstadium för läromedel i svenska.
  • Thomas Johansson, författare till bland annat Ungdomsgrupper i teori och praktik, prisas i kategori Universitet och högskola för sina böcker inom sociologi, socialpsykologi, pedagogik och psykologi.

Viktig insats för kunskapsutvecklingen
– De prisade författarna står bakom flera välkända och uppskattade läromedelsserier och titlar. Jag vill rikta ett stort grattis och ett tack till samtliga pristagare för deras viktiga insatser för kunskapsutvecklingen i Sverige, säger Stefan Persson.

Förstärkning av erbjudandet
– Studentlitteratur växer och tar marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att kontinuerligt förstärka vårt erbjudande. Att våra författare prisas i så många kategorier visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning och befäster vår position som Sveriges ledande utbildningsförlag med utgivning av både läromedel för skola, kurslitteratur för universitet och högskola och kompetensutveckling för yrkesverksamma, säger Stefan Persson.

Mer om läromedelsförfattarpriset Lärkan
Utdelningen av priset Lärkan sker den 29 oktober, kl. 13.00, på Skolforum. Prisutdelare är Anna Ekström. Läs mer på http://www.slff.se.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.

Rektorer som förstår sammanhanget kan förändra till det bättre10.5.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Förändringströttheten är stor i skolans värld, där mängder av välmenande och ambitiösa utvecklingsinitiativ samsas med en pressad vardag. Så vad kan vi göra för att säkerställa att utvecklingsarbete verkligen leder till konkreta förbättringar och inte bara till mer förändring? Allt fler forskare pekar på betydelsen av att förstå sammanhanget för att kunna driva ändamålsenligt förbättringsarbete.