Prisregn på Stora Samhällsgalan

Stämningen var hög och spänningen på topp när sju prestigefulla priser skulle delas ut på Dagens Samhälles evenemang. 350 kommuntoppar och chefer samlades på Cirkus i Stockholm för seminarium och galamiddag. När kvällen var över stod det klart att vinnarna blev Växtrum i Lerum, One Stop Future Shop, Coapps och Malin Aronsson. Till årets superkommuner korades Varberg, Nacka och Halmstad.

De tre superkommunerna utsågs i tuff konkurrens med hjälp av 75 noggrant utvalda variabler uppdelade på elva kategorier, som alla utgör tydliga och viktiga kommunala värdemätare inför framtiden.

Nacka är Årets Superkommun bland storstadskommuner, Halmstad är starkast i kategorin städer/stadsnära kommuner och Varberg kammar hem vinsten bland småstads-/landsbygdskommuner.

– Vi tittar på hur kommunerna har presterat historiskt inom viktiga områden och mäter också deras styrka genom ett antal framtidsfaktorer. Ambitionen är att identifiera spännande exempel på hur man framgångsrikt kan driva kommun. Det tycker vi att vi har lyckats med även 2018, säger Anna Sönne, vice vd och redaktionschef på Dagens
Samhälle.

Under galan delades också ut pris i fyra jurybedömda kategorier: Årets samhällsbyggare, Årets välfärdsförnyare, Årets samhällsentreprenör och - nytt för i år - Årets offentliga ledare.

Den första vinnaren av Årets offentliga ledare blev Malin Aronsson, kommunchef i Gislaved. Juryn motiverade sitt val så här: "Med ett starkt driv och stort personligt engagemang har Årets Offentliga ledare genom tydlighet och trygghet i beslutsprocesserna fått såväl organisationen som individerna att lyfta sig. Genom en ny styrmodell, ett tydligt målarbete och stor delaktighet från medarbetarna har hon skapat trygghet och en ökad stolthet i sin kommun."

Lerums kommun vann priset som Årets samhällsbyggare för Växtrum i Lerum, där kommuninvånare och trädgårdsexperter tillsammans skapat nya gröna mötesplatser. Juryns motivering löd: "Genom att tänka utanför ramarna, uppmana till kreativitet och väcka ideella krafter till liv har årets vinnare hittat ett eget sätt att utveckla samhället till det bättre – och till det grönare.  Vinnaren visar hur lite jord under naglarna kan ge en kommun utrymme att växa och skapa gemensamma gröna oaser på ett helt nytt sätt."

Coapps plockade hem priset som Årets samhällsentreprenör för sin kommunikationsplattform för effektiv kriskommunikation. Jury motiverade sitt val så här: "Årets vinnare har hittat en smart lösning på ett problem som alltför många runt om i Sverige känner igen. När behovet är som störst, tid är en bristvara och information måste ut till många på en gång skapar vinnarna struktur och effektivitet även i de mest pressade lägena oavsett var alla berörda finns."

Priset som Årets välfärdsförnyare togs hem av Hisingens stadsdelsförvaltningar i Göteborg, för kunskapsnätverket One Stop Future Shop. I motiveringen kunde man läsa: "När olika delar av samhället väljer att samverka mot ett gemensamt mål kan det bli hur bra som helst.  Årets vinnare har lyckats bygga framtidstro i utsatta grupper, ge röst åt människor som normalt har svårt att bli hörda och skapa sysselsättning hos de som har svårast att komma in på arbetsmarknaden. Vinnaren har lyckats visa att tillsammans bygger vi samhällen och tillsammans blir vi starka."

I juryn satt Åsa Romson, tidigare vice statsminister och språkrör (MP), Håkan Sörman, tidigare mångårig vd för Sveriges Kommuner och Landstng, Veronica Magnusson, ordförande i fackförbundet Vision, Roland Åkesson, tidigare kommunstyrelseordförande i Mönsterås (C) samt Dagens Samhälles chefredaktör Olov Carlsson.