Prisregn på Stora Samhällsgalan

Stämningen var hög och spänningen på topp när sex prestigefulla priser skulle delas ut på Dagens Samhälles evenemang. 350 kommuntoppar och chefer samlades på Cirkus för seminarium och galamiddag. När kvällen var över stod det klart att vinnarna blev IT-Guide, Upplands Väsby kommun, Norrköpings kommun och Leksell Social Ventures samt superkommunerna Solna, Höör och Åre.

De tre superkommunerna utsågs i tuff konkurrens med hjälp av åtta noggrant utvalda variabler som alla utgör tydliga och viktiga kommunala värdemätare inför framtiden.

Solna är Årets Superkommun bland storstadskommuner, Höör är starkast i kategorin täta kommuner och Åre kammar hem vinsten bland landsbygdskommuner.

– Digital omställning, urbanisering, migration och en åldrande befolkning - kommunernas uppdrag blir alltmer komplext. Genom Årets Superkommuner vill vi lyfta fram spännande kommunförebilder, kommuner som är väl positionerade för framtiden och det nya kunskapssamhället, säger Anna Sönne, tf chefredaktör på Dagens Samhälle.

Under galan delades också ut pris i tre jurybedömda kategorier: Årets Samhällsbyggare, Årets Välfärdsförnyare och Årets Samhällsentreprenör.

Upplands Väsby kommun vann priset som årets Samhällsbyggare för sitt poängsystem i byggprojektet Fyrklövern. Juryns motivering löd: ”Vår tids största utmaningar och nyckelfrågor kräver nya lösningar. Nya lösningar kräver nya tankar. Med ett omfattande idéarbete som grund, där invånare, organisationer och andra involverats, har ett unikt incitamentssystem skapats – ett system som dessutom ger kommunen en hållbar styrmodell för att säkra och ta ansvar för en god framtida stadsmiljö. Modellen har på ett innovativt sätt bidragit till att sätta fart på byggandet av bostäder.”

IT-guide plockade hem priset som Årets Samhällsentreprenör. Jury motiverade sitt val så här: ”Här får båda parter ge och ta, här är ingen part mer objekt än den andra. Genom generationsöverskridande och integrationsgynnande möten möjliggörs ett oväntat ömsesidigt kunskapsutbyte. Det här projektet ger både struktur, meningsfull sysselsättning och språkträning för nyanlända ungdomar under den kritiska sommarlovsperioden och en chans till relevant kompetensutveckling för äldre svenskar.”

Norrköpings kommun och Leksell Social Ventures vann priset som Årets Välfärdsförnyare. I motiveringen kunde man läsa: ”Tidiga förebyggande åtgärder kan ge stora långsiktiga vinster, både mänskliga och ekonomiska. Det här är ett modigt, nytänkande och resultatinriktat initiativ som möjliggör stöttning av utsatta barn med målet att minska risken för framtida utanförskap. Det är det första i sitt slag i Sverige där en extern finansiär deltar i det sociala arbetet och står den ekonomiska risken - med en möjlighet till avkastning om projektet lyckas.”

I juryn satt Göran Hägglund, tidigare socialminister och partiledare för Kristdemokraterna, Metta Fjelkner, tidigare ordförande i Lärarnas Riksförbund, Dilsa Demirbag-Sten, verksamhetsansvarig på Berättarministeriet och vinnare av 2015 års utmärkelse som Årets Samhällsentreprenör, Erik Langby, tidigare kommunstyrelseordförande i Nacka, samt Anna Sönne, tf chefredaktör Dagens Samhälle.

Bilder publiceras under morgondagen (26 maj 2016).

Evenemanget Stora Samhällsgalan är tidningen Dagens Samhälles årligen återkommande event för att lyfta fram och hylla goda exempel som för välfärden framåt. Det genomfördes i år med Hemsö och Vision som samarbetspartners.

Abonnera på våra pressmeddelanden.