Prisutdelningen av Stora fackbokspriset 2017

Stora Fackbokspriset på 125 000 kronor är Sveriges största fackbokspris och delas ut av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse. I år tilldelades det Henrik Meinander för boken "Gustaf Mannerheim – aristokrat i vadmal". Prisutdelningen ägde rum i Medelhavsmuseets lokaler i Stockholm. Ceremonin med efterföljande intervju visas nu på Axess TV och Axess Play.

Henrik Meinander

Henrik Meinander (f. 1960) är professor i historia vid Helsingfors universitet och har i över 30 år utforskat olika aspekter av Mannerheims livsverk. Meinander intervjuas av Peter Luthersson efter prisutdelningen.

Sändningstider:

2017-12-07 kl. 19:30

2017-12-08 kl. 15:30

2017-12-09 kl. 18:30

2017-12-10 kl. 20:00

Henrik Meinander
Henrik Meinander mottar priset av Mattias Hessérus

Ulf Kristersson om ideologi, regerande och ”Nya moderaterna”30.11.2017 13:32Pressmeddelande

På söndag kl 22 gästas säsongens sista Studio Axess av moderatledaren Ulf Kristersson. I samtal med programledaren PJ Anders Linder beskriver han sig själv som en ideologisk politiker och betonar vikten av att Moderaterna klarar både praktisk vardagspolitik och långsiktig idédebatt. Han talar för en syn på regeringsfrågan som fokuserar på vad man kan få uträttat, och understryker vikten av kontinuitet i den moderata idétraditionen. ”Nya moderaterna” handlar om ett ändrat förhållningssätt, inte om någon ny ideologi.

Nominerade till Stora Fackbokspriset27.10.2017 09:29Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, det Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis “Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag av författarskap som utmärks av framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​