Prisutdelningen av Stora fackbokspriset 2017

Stora Fackbokspriset på 125 000 kronor är Sveriges största fackbokspris och delas ut av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse. I år tilldelades det Henrik Meinander för boken "Gustaf Mannerheim – aristokrat i vadmal". Prisutdelningen ägde rum i Medelhavsmuseets lokaler i Stockholm. Ceremonin med efterföljande intervju visas nu på Axess TV och Axess Play.

Henrik Meinander

Henrik Meinander (f. 1960) är professor i historia vid Helsingfors universitet och har i över 30 år utforskat olika aspekter av Mannerheims livsverk. Meinander intervjuas av Peter Luthersson efter prisutdelningen.

Sändningstider:

2017-12-07 kl. 19:30

2017-12-08 kl. 15:30

2017-12-09 kl. 18:30

2017-12-10 kl. 20:00

Henrik Meinander
Henrik Meinander mottar priset av Mattias Hessérus

Nominerade till Stora Fackbokspriset7.11.2018 07:05Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​