Naudio

Prisvinnande granskning blir podd på Naudio

Klockan är runt 10 en novembermorgon 2013 när polisen gör ett tillslag mot ett hemtjänstföretag i Södertälje. I en bil utanför sitter journalisten Mira Hjort Klingberg. Tillsammans med reportern Karl Martinsson ska hon avslöja ett systematiskt fusk som sträcker sig långt utanför länets gränser och som involverar grovt kriminella nätverk. Men allt börjar långt tidigare, år 2012, när Södertälje kommun gör en strategisk missbedömning.

Dokumentären Hemtjänsmaffian tar avstamp i LOV, lagen om valfrihetssystem i välfärden. Grovt förenklat innebär den att varje brukare ska ha rätt att välja hemtjänstföretag. Och det är när kommunen Södertälje väljer att använda LOV som kriminella element sätter igång sin verksamhet. Helt plötsligt kommer en rad nya företag in på marknaden, och samtidigt stiger kommunens nota för hemtjänst dramatiskt.

– Hemtjänstmaffian är en stark dokumentär om ett ämne som är viktigt att granska. De som satt i system att utnyttja hemtjänsten gör det inte bara på skattebetalarnas bekostnad utan även på brukarnas. Ämnet är högaktuellt, inte minst eftersom att man fortfarande ser liknande skandaler uppdagas än idag, säger Mark Malmström Fast, innehållschef och ansvarig utgivare på Naudio.

Hemtjänsmaffian är ett granskande reportage av Mira Hjort Klingberg och Karl Martinsson, både verksamma på tidningen Kommunalarbetaren. I flera år har journalisterna granskat hemtjänsten och funnit slavliknande arbetsvillkor och kommuner som luras på miljonbelopp. Granskningen har tidigare belönats med Guldspaden.

I Naudio-dokumentären med samma namn kommer vi nära både journalisterna och de hemtjänstbolag som granskades. Dokumentären är skapad av Emma Ikekwe som i höstas vann ett Guldöra för årets bästa intervju. Boken Hemtjänsmaffian nominerades 2021 till Stora journalistpriset i kategorin Årets avslöjande.

Titel: Hemtjänstmaffian
Undertitel: En svensk vårdskandal
Längd: 96 minuter
Producent: Emma Ikekwe
Produktionsbolag: Soundtelling
Plattform: Naudio
Premiär: 25 mars

Mark Malmström FastInnehållschef och ansvarig utgivareNaudio / Content

Kontakta mig för frågor om Naudios dokumentärer och övriga utbud.

Tel:+46 (0) 706 34 06 55mark@naudio.app

Journalisterna Karl Martinsson och Mira Klingberg Hjort
Poddomslag Hemtjänstmaffian
Bokomslag Hemtjänstmaffian
Logga Naudio

Naudio
Valhallavägen 66

Naudio är en poddplattform med dokumentärer som är spännande, underhållande och bildande.

Följ Naudio

Senaste pressmeddelandena från Naudio