Privat- och kommunägda gymnasieskolor i Stockholm i gemensam kampanj med Arbetsförmedlingen och branschorganisation

Under två dagar i april, den 12 och 13 kommer ett "yrkesförar-event" ske på de olika skolorna. Första dagen bjuds högstadieelever och studie- och yrkesvägledare in på förmiddagen och intresserade vuxna på eftermiddagen för en "prova på" dag. Andra dagen är transportföretag inbjudna för att visa upp sina företag och för att möta arbetssökande, dels avgående gymnasieelever och andra arbetssökande. På plats finns även arbetsförmedlingen med informatörer samt representanter från TYA.

Eventet marknadsförs genom inbjudan till alla studie- och yrkesvägledare på högstaadieskolor i Stockholms län, annonsering i utvalda tidningar och på sociala mediekanaler samt via arbetsförmedlingens och TYA:s kanaler.

"Det blir klämma och känna på lastbilar, träffa transportföretag, bli informerad av lärare och utbildningsanordnare, men även möten med gymnasieelever som nu går utbildningen. Äldre före detta elever som nu är ute i arbetslivet är också inbjudna för att dela med sig av sina erfarenheter. Därpå en avslutande rekryteringsdag som hålls av arbetsförmedlingen och företag. Vi tror detta kan bli riktigt inspirerande dagar som förhoppningsvis leder till att fler väljer yrkesförarrollen" .Säger Börje Lundén som är marknadschef på Yrkesplugget.

”I transportnäringen finns jobben! Arbetsförmedlingen vill i samarbete med branschen och utbildare lyfta fram yrken där vi idag har en arbetskraftsbrist och där du som elev får jobb direkt efter utbildning. Vi gör den här satsningen gemensamt för att inspirera och presentera våra olika utbildningsmöjligheter till ungdomar och vuxna som är på gång att göra ett första yrkesval eller byta yrke.” Säger Elisabeth Dahlin Högman som är regional samordnare transport på Arbetsförmedlingen.

"Att vi samverkar med arbetsförmedlingen och en branschorganisation samt med olika skolor, i syfte att öka intresset för en utbildning i en bransch ser jag som en stor framgång. Min förhoppning är att vi gör detta fler gånger, då också inom ramen för våra övriga yrkesutbildningar." avslutar Börje Lundén på Yrkesplugget

För mer information kontakta:

Börje Lundén, Yrkesplugget 073-529 59 90

Elisabeth Dahlin Högman, Arbetsförmedlingen 010-487 98 78

Mathias Jävergren, TYA regional projektledare öst 070-668 14 51

Börje Lundén marknadschef på Yrkesplugget

Motorbranschen & IF Metall certifierar Sveriges första friskola att bli Motorbranschcollege19.6.2018 15:21Pressmeddelande