Privat byggboom för äldreboenden

Brist på platser på äldreboenden öppnar för välfärdsbolagen att växa med nybyggen och lönsam verksamhet i egen regi. I storkommuner står bolagen redan för hälften av alla nya boenden, visar Dagens Samhälles granskning.

Totalt 109 kommuner, alltså mer än var tredje kommun, uppger att de har brist på platser på särskilda boenden för äldre. Värst är läget i högskolekommunerna, där nära hälften uppger platsbrist.

Samtidigt har många kommuner pressad ekonomi och behov av investeringar även på andra områden.

Det öppnar marknaden för välfärdsbolag som vill investera i nya boenden i egen regi. I Storstockholm står företag redan för 65 procent av alla nya äldreboendeplatser, enligt Boverket. I Storgöteborg, Stormalmö och högskolekommunerna handlar det om hälften. Totalt bygger privata intressen 26 procent av alla nya platser.

Trenden är tydlig. Kommunernas andel av byggandet av nya äldreboenden har på bara ett år minskat från 46 till 42 procent. Boverket bedömer att utvecklingen kommer att fortsätta.

– Vi har bedrivit verksamhet i egen regi i mer än tio år. De senaste två tre åren har andelen ökat kraftigt. Behoven är så stora att vi känner att många kommuner ser privata nyetableringar som ett viktigt tillskott, säger Fredrik Gren, vd för Ambea och Vardaga, till Dagens Samhälle.

Men för omsorgsbolag är egen regi inte bara tillväxt. Det är också lönsammare. Flera av de stora omsorgsbolagen visar både ökad omsättning och bättre resultat i takt med ökat antal egna boenden.