Privat LSS-verksamhet slår kommunal

Privat driven daglig verksamhet och bostad med särskild service för personer med funktionsnedsättning håller hög kvalitet. Det visar Socialstyrelsens undersökning om kvalitet i verksamheten. De privat drivna verksamheterna hävdar sig bättre på 22 av 24 kvalitetsindikatorer.

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

- Möjligheten att kunna välja den verksamhet eller det boende som passar en bäst är viktig. LSS-verksamheter glöms ofta bort när valfrihet och privata alternativ inom välfärden diskuteras. Socialstyrelsens undersökning visar vilken skillnad valfriheten gör och att de privata alternativen håller hög kvalitet, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Privat LSS-verksamhet handlar lika mycket om att skapa en meningsfull vardag som att satsa på rehabilitering med sikte på att kunna gå vidare med studier eller arbete.

- Privata utförare har till exempel i större utsträckning rutiner för hur man ska agera om någon boende eller brukare har utsatts för våld eller övergrepp. Samma sak gäller för förekomsten av kompetens- och utvecklingsplaner. De privata alternativen är en viktig del av välfärden. Vi ska inte motarbeta dem som lyckas bra – vi ska lära av varandra, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

13 indikatorer för bostad med särskild service

11 indikatorer för daglig verksamhet
I riket har knappt 5300 enheter deltagit i undersökningen

Läs mer om Socialstyrelsens enhetsundersökning och öppna jämförelser.

Anders Manell, presschef, 070-314 57 29

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter politiker för framtidsdiskussion om välfärden4.5.2018 13:26Pressmeddelande

I en undersökning som Vårdföretagarna låtit Demoskop genomföra är stödet i Dalarna för valfriheten i välfärden stort. Stödet för rätten att själv välja vilken vårdmottagning man ska vända sig är hela 80 procent. Möt Vårdföretagarnas näringspolitiske chef, Håkan Tenelius, som berättar om undersökningen och svarar på frågor om vården och omsorgens utmaningar efter valet.