Privatleasing lockar trots hög kostnad

Dela

Det är sedan flera år tillbaka vanligt att konsumenter privatleasar, alltså hyr, sin bil under tre års tid istället för att köpa den. Fördelarna är ett smidigt upplägg, ingen kontantinsats och en månadskostnad som är lätt att förutse så länge ränteläget är oförändrat. Samtidigt finns en rad inlåsningseffekter och dolda kostnader.

– Särskilt svårt är det att blicka tre år framåt i tiden och veta att det är en bil och en kostnad som passar ens liv. Det är sällan möjligt att säga upp ett avtal utan stora merkostnader, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Att det är bekvämt är nog också det mest övertygande argumentet, för särskilt billigt är det inte, även om det är lätt att luras av en månadskostnad som kan verka rimlig.

– Exempelvis 2 995 kronor per månad kan kännas billigt för en helt ny bil men det blir mer än 100 000 kronor efter tre år, säger Carl-Erik Stjernvall.

100 000 kronor kan räcka för att köpa en riktigt bra begagnad bil, som dessutom skulle ha ett betydande värde kvar efter tre års tid, eller som kontantinsats för att med sedvanligt billån själv äga sin nya bil.

– En ny bil är aldrig billig och med privatleasing lämnas ägandeskapet till finansbolag som dessutom vill gå med vinst. Det blir hyrestagaren som får betala för hela kalaset, säger Carl-Erik Stjernvall.

På senare tid har begagnatpriserna stabiliserats, och andrahandsvärden på bilar sjunkit mindre än tidigare år. Bland annat bonus-malus-systemet, ändrade förmånsregler för dem som kör tjänstebil och en ökad export har bidragit till att efterfrågan på en del begagnade bilar är större idag än tidigare.

Vinnare på det är bilägare och förstås även de finansbolag som äger leasingbilarna, eftersom bilarnas värde efter tre år kan bli högre än kalkylerna visar.

Tänk på det här innan du privatleasar:

  • Vad händer om hushållets behov ändras? Behövs en större bil, en som är billigare eller erbjuds en tjänstebil?
  • Har du/ni tidigare kunnat lägga undan motsvarande bilens månadshyra? Om inte är det risk för att ekonomin inte blir som man tänkt.
  • Hade du/ni tänkt köpa en begagnad bil? En begagnad bil som är några år gammal är ofta billigare eftersom värdeminskningen inte blir lika stor, särskilt om man äger bilen en längre period.
  • Finns det frågor du inte får svar på i leasingavtalet eller villkoren? Det är viktigt att all information finns med eftersom en hyra inte omfattas av konsumentköplagens reklamationsrätt. Kräv skriftliga förtydliganden om du är osäker på något.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

M Sverige
M Sverige
Fridhemsgatan 30
112 40 Stockholm

08-690 38 00http://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter. 

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

Pausad skattehöjning på bensin och diesel med mer förnybart i tanken11.9.2020 10:03:15 CESTPressmeddelande

Regeringen tänker fatta beslut om att förstärka bränslebytet, Sveriges viktigaste styrmedel för att minska utsläppen av växthusgaser, enligt ett pressmeddelande idag från regeringen. Reduktionsplikten tvingar drivmedelsleverantörer att varje år minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel genom att blanda i biodrivmedel. Det skapar alltså möjligheter att minska utsläppen från befintlig fordonsflotta.

Konverteringsbidrag en viktig pusselbit8.9.2020 09:31:24 CESTPressmeddelande

Det står nu klart att regeringen avser att 2022 införa ett konverteringsbidrag för bilar från fossil drift till biodrivmedel. Även om den bil man redan äger är det som i första hand hindrar många från att välja ett annat drivmedel än fossil bensin kvarstår andra, minst lika viktiga, aspekter för att inte stanna vid att konvertera bilar – det måste dessutom bli fördelaktigt att välja ett förnybart drivmedel.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum