Privatpersoner visar upp sina trädgårdar i Västsverige

Trädgårdstrenden är i pandemitider starkare än någonsin och breder ut sig i TV-program, poddar och sociala medier – något som också är tydligt inom den västsvenska besöksnäringen. Förutom att här finns massor av populära besöksträdgårdar finns det också möjlighet för intresserade att komma hem till trädgårdsentusiaster som visar runt i sina egna gröna oaser.

En av dessa trädgårdsentusiaster är Gun Tasevski från Hyssna. Hon har en egen prunkande trädgård på endast 50 kvadratmeter som hon mer än gärna visar upp. På den lilla radhusplätten finns hela 13 (!) träd. Hon ser fram emot att ta emot gäster som vill titta på hennes trädgård.

Att kunna besöka en privatpersons trädgård är en del av Turistrådet Västsverige stora satsning på trädgårdsturism. Dessa unika möten möjliggörs genom projektet Meet The Locals. På den här webbplatsen finns fem så kallade trädgårds-locals med inspirerande information och reportage. Gun är en av dessa fem som besökare kan boka träff med.

–         Det känns jättekul att ha blivit en local. Jag valde att gå med för att jag vill inspirera andra och visa att man kan skapa en stor trädgård på en liten yta.

Anna Martinez är projektledare för Meet the Locals på Turistrådet Västsverige:

–         Vi uppmuntrar givetvis inte till möten just nu, så länge pandemirestriktionerna ligger kvar. När de förhoppningsvis lättar så småningom tror vi att det finns en stor efterfrågan kring att besöka och träffa nya människor – framför allt utomhus, säger hon.

Storsatsning på filmen som upplevelse i Västra Götaland23.8.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september drar Turistrådet Västsverige igång sin kampanj Kulturhöst i Västsverige, som presenterar kulturupplevelser man kan uppleva i Västsverige de kommande månaderna. En av nyheterna för året är att lyfta fram Västra Götaland som Skandinaviens ledande filmregion, fylld av inspelningar, filmfestivaler och inte minst biografer. Här samarbetar Turistrådet Västsverige med 30-årsjubilerande Film i Väst.