Privatpersoner visar upp sina trädgårdar i Västsverige

Trädgårdstrenden är i pandemitider starkare än någonsin och breder ut sig i TV-program, poddar och sociala medier – något som också är tydligt inom den västsvenska besöksnäringen. Förutom att här finns massor av populära besöksträdgårdar finns det också möjlighet för intresserade att komma hem till trädgårdsentusiaster som visar runt i sina egna gröna oaser.

En av dessa trädgårdsentusiaster är Gun Tasevski från Hyssna. Hon har en egen prunkande trädgård på endast 50 kvadratmeter som hon mer än gärna visar upp. På den lilla radhusplätten finns hela 13 (!) träd. Hon ser fram emot att ta emot gäster som vill titta på hennes trädgård.

Att kunna besöka en privatpersons trädgård är en del av Turistrådet Västsverige stora satsning på trädgårdsturism. Dessa unika möten möjliggörs genom projektet Meet The Locals. På den här webbplatsen finns fem så kallade trädgårds-locals med inspirerande information och reportage. Gun är en av dessa fem som besökare kan boka träff med.

–         Det känns jättekul att ha blivit en local. Jag valde att gå med för att jag vill inspirera andra och visa att man kan skapa en stor trädgård på en liten yta.

Anna Martinez är projektledare för Meet the Locals på Turistrådet Västsverige:

–         Vi uppmuntrar givetvis inte till möten just nu, så länge pandemirestriktionerna ligger kvar. När de förhoppningsvis lättar så småningom tror vi att det finns en stor efterfrågan kring att besöka och träffa nya människor – framför allt utomhus, säger hon.

Hållbarhetsklivet växer fort – 350 företag och 35 kommuner har gått samman31.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I november 2020 lanserade Turistrådet Västsverige Hållbarhetsklivet. Hållbarhetsklivet uppmuntrar såväl offentliga som privata aktörer inom Västsveriges besöksnäring att med gemensam kraft ställa om till ett hållbart samhälle. Hållbarhetsklivet växer sig allt starkare. I dagsläget har närmare 350 verksamheter och 35 kommuner i Västsverige anslutit sig och fler är på gång.