PRO: Bra att bostadstillägget höjs - men mer behövs!

Regeringen och Vänsterpartiet har kommit överens om att föreslå en höjning av bostadstillägget för pensionärer. Taket i bostadstillägget höjs för högsta boendekostnad från 5000 kr till  5 600 kronor.

- Det är bra att regeringen och Vänsterpartiet har lyssnat på PRO om att det behövs akuta åtgärder för förbättra ekonomin för de sämst ställda pensionärerna, säger Christina Tallberg, ordförande för PRO.

- Maximalt blir höjningen 470 kronor per månad. Trots att det är den största höjningen av bostadstillägget hittills, är det långt ifrån tillräckligt på en bostadsmarknad där hyrorna har ökat mycket mer än bostadstillägget. PRO:s krav är att taket höjs till minst 7 000 kronor per månad och att taket också indexeras så att det följer med när hyrorna höjs.

För ytterligare information och kommentarer:

Malin Wennberg  Pressansvarig PRO    072-227 90 30

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.