PRO: ” Inga pensionspengar i fossilindustrin”

Pensionärernas Riksorganisation, PRO, kräver att AP-fonderna får nya direktiv, som innebär att allt ägande i fossilindustrin upphör. Alla dessa tillgångar ska säljas - det som kallas för att divestera. Inga fler investeringar ska göras i branschen. Uttalandet antogs av PRO:s representantskap, som träffades i Stockholm på torsdagen.

- Jag märker att allt fler av våra medlemmar känner starkt för miljö- och klimatfrågor, säger Christina Tallberg, ordförande för PRO. Klimat- och miljöarbetet är centralt för organisationen, inte minst för att kommande generationer ska kunna leva ett bra liv.

Ett av de mer akuta hoten mot miljön är den globala uppvärmningen och för att hejda klimatförändringarna måste utsläppen av växthusgaser minska. En stor källa till koldioxidutsläpp är användningen av fossil energi: olja, gas och kol.

För att snabba på omställningen mot förnybara energikällor är ett medel att sluta investera i fossilindustrin. På kort sikt kan det innebära att avkastningen på buffertkapitalet blir något lägre. På lång sikt har investeringar som tar hänsyn till både människor och miljö en möjlighet att utvecklas på ett bättre sätt än investeringar som inte tar dessa hänsyn. Fossila bränslen har inte framtiden för sig, även om det kortsiktigt kan finnas möjligheter att få hög avkastning på investeringar i fossilindustrin.

- En del kritiker hävdar att det är bättre att AP-fonderna behåller sina investeringar även i dåliga branscher för att som ägare kunna påverka inifrån. Det synsättet är svårt att ha på fossilindustrin. Enda sättet att undvika att fossil energi fortsätter att påverka klimatet är att verksamheten upphör, säger Christina Tallberg.

Hela uttalandet från PRO finns att läsa i bilagan.

Sten Söderberg, pressekreterare PRO, tel: 08-701 67 10, e-post: sten.soderberg@pro.se