PRO JO-anmäler Pensionsmyndigheten för långa handläggningstider

Redan förra året tog det alldeles för lång tid för Pensionsmyndigheten att fatta beslut och betala ut bostadstillägg. Efter protester från bland annat PRO gav regeringen Pensionsmyndigheten i uppdrag att korta handläggningstiderna. Men istället blev köerna ännu längre. Därför väljer PRO nu att JO-anmäla Pensionsmyndigheten.

PRO och andra pensionärsorganisationer har informerat och informerar sina medlemmar att söka bostadstillägg liksom Pensionsmyndigheten själv. Trots det har handläggningstiderna blivit ännu längre. Det kan nu ta sex månader att få sitt bostadstillägg.

– Det kan innebära katastrof för människor att tvingas vänta ett halvår på att få pengar, som de har rätt till och behöver, säger Christina Tallberg, ordförande PRO.

De flesta som söker bostadstillägg är människor med väldigt låga pensioner som inte har några ekonomiska marginaler alls. Många är ensamstående kvinnor.

De långa handläggningstiderna gör också att äldre inte kan flytta trots att de skulle behöva det.

– Pensionsmyndigheten har ett stort ansvar att planera verksamheten och måste nu se till att lösa krisen och korta handläggningstiderna omedelbart. Helst ska det inte ta mer än två månader att få besked om bostadstillägg, säger Christina Tallberg.

Regeringen måste också sätta större press på Pensionsmyndigheten att fullgöra sina skyldigheter gentemot pensionärerna. Och om det är en ekonomisk fråga så måste också anslagen höjas.

Stora skillnader visar Sveriges största matprisundersökning3.5.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

PRO:s stora matprisundersökning 2019 visar fortsatt på stora skillnader i pris beroende på var maten köps. Skillnaden mellan den billigaste och dyraste matkassen är hela 39 procent. Även när man handlar på nätet skiljer matpriserna sig åt och beror på var man bor, något som också påverkar möjligheten till hemleverans. De allra flesta äldre föredrar fortfarande att handla mat i fysiska butiker.