PRO om Riksbankskommitténs lagförslag om kontanterna: Äntligen!

Riksbankskommittén har idag lämnat sitt delbetänkande Tryggad tillgång till kontanter med lagförslag om att de större bankerna ska vara skyldiga att tillhandahålla kontantuttag och dagskassehantering i hela Sverige. - Det här har vi väntat på, säger Christina Tallberg. Det här är en ytterst viktig fråga för våra medlemmar men även för våra föreningar runt om i landet som dagligen använder kontanter i sin verksamhet.

PRO har i flera år drivit frågan att det krävs lagstiftning för att bankerna ska ta sitt ansvar för kontanter i hela landet. Bland annat startades 2016 en namninsamling för att visa att kontantfrågan är viktig för många i samhället. Inte bara för äldre. Engagemanget bland PRO:s medlemmar gick inte att ta miste på. Totalt samlades 139 064 namn in. Namnunderskrifterna överlämnades till finansmarknadsminister Per Bolund i juni 2016. Vi krävde då att samhället ska ta ansvar för en fortsatt tryggad kontanthantering i alla delar av landet– i både städer och i glesbygd, och av grupper som av olika skäl inte har möjlighet att använda elektroniska betalningsmedel.

-       Det ser nu ut som att våra krav ska bli verklighet, menar Christina Tallberg. Vi är väldigt nöjda med att Riksbankskommittén har lyssnat på oss. Inte minst är förslagen för att få en likvärdig tillgång till kontanttjänster i hela landet välkomna.

I början av förra året författade PRO en skrivelse till Regeringen som bland annat innehöll krav på ett delbetänkande från Riksbankskommittén där kontanthanteringen i samhället utreds skyndsamt. Ett annat krav var att Riksbanken bör ha ett övergripande ansvar för kontanthanteringen i samhället.

-       Vi är väldigt nöjda med kraven har hörsammats i betänkandet och att avvecklingen av kontanterna i och med dessa förslag inte kommer att släppas helt fri – utan att ansvar tas av staten och Riksbanken och att beslut om kontanternas framtid tas under demokratiska former, avslutar Christina Tallberg.

Ola Nilsson, sakkunnig PRO, ola.nilsson@pro.se, tel 08-701 6711
Sten Söderberg, pressekreterare PRO, sten.soderberg@pro.se, tel 08-701 6710