PRO om välfärdsutredningen : Vinstjakten hör inte hemma inom vård och omsorg

Varenda krona måste komma de äldre till del. Äldreomsorgen är underfinansierad och eventuella vinster måste återinvesteras i verksamheten. Kvalitetskrav är viktiga men kan inte användas för att minska företagens vinster, kommenterar PRO slutbetänkandet av Välfärdsutredningen.

- De kvalitetskrav som utredningen föreslår idag tillsammans med tidigare förslag om vinstbegränsning kan skapa bra förutsättningar för en god vård och omsorg. Endast kvalitetskrav säkerställer inte att pengarna stannar i verksamheten, säger Christina Tallberg, ordförande PRO.

PRO:s medlemmar har slagit fast att vård och omsorg aldrig får styras av vinstintressen och att vinster ska återinvesteras i verksamheten.

- Det måste vara självklart att äldre med vård och omsorgsbehov blir vinnarna. Idag är det företagen. Det kan inte fortsätta så. Det är inte förenligt med den solidariskt finansierade välfärden att privata utförare kan ta ut övervinster, säger Christina Tallberg.

- PRO anser att riskkapitalbolag som har som affärsidé att använda hela överskottet för att t.ex. köpa nya företag och realisera vinsten vid försäljning inte hör hemma inom välfärdstjänster inom vård och omsorg. Det är viktigt för välfärdssystemets fortsatta legitimitet.

PRO:s remissvar på delbetänkandet Ordning och reda (SOU 2016:78) hittar du på www.pro.se

För ytterligare information och kommentarer:
Malin Wennberg, 072-227 90 30, Pressansvarig PRO

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.