PRO: Omplacera ovaccinerad vårdpersonal genast!

Pensionärernas riksorganisation, PRO, kräver att äldre ska få slippa ovaccinerad personal i vård och omsorg. Omedelbart! Det gäller personal inom hemtjänsten, på äldreboenden och i sjukvården. I ett uttalande kräver organisationen att kommuner och regioner ska omplacera den vårdpersonal som inte är covid-vaccinerad.

– Vill man inte vaccinera sig, får man stå ut med en del obekvämligheter, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg. Äldre och sköra personer måste få slippa nära kontakter med ovaccinerad personal.

Hela PRO:s styrelse ställer sig bakom uttalandet. PRO menar att principen om frivillig vaccineringen visserligen är viktig, men arbetsgivare som ansvarar för vård och omsorg om äldre måste kunna planera och bedriva verksamheten på ett smittsäkert sätt. För att klara det måste arbetsgivaren kunna få reda på om de anställda är vaccinerade. I dag får arbetsgivare ställa frågan, men de anställda är inte skyldiga att svara.

PRO anser därför att alla landets kommuner och regioner ska omplacera personal som inte är vaccinerad, men även omplacera personal som inte vill berätta om man är vaccinerad eller ej. Dessa personer bör få arbetsuppgifter som inte innebär kroppsnära kontakter med de äldre.

– Det är ett sätt att komma åt problemet så länge lagstiftningen ser ut som den gör. Sen förstår jag att det är en grannlaga uppgift att placera om folk, särskilt om de är många. Men de äldre måste skyddas. Det är viktigare, säger Christina Tallberg.

Christina Tallberg, ordförande PRO

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.