PRO på internationella kvinnodagen: Äldrevård på lika villkor?

Under rubriken Äldrevård på lika villkor arrangerar PRO och Aging Research Center (ARC) på internationella kvinnodagen, den 8 mars, ett kunskapsseminarium om förutsättningarna för en jämställd och jämlik tillgång till hälso- och sjukvård och äldreomsorg för de allra äldsta.

En offentligt finansierad vård och omsorg av god kvalitet är en förutsättning för ett jämlikt och jämställt samhälle. Forskning visar på oroande tendenser till en ökad ojämlikhet i hälso- och sjukvården och äldre­omsorgen med införandet av vårdvalssystem, minskade resurser och allt mer vård som ska utföras i hemmet. De som drabbas är framförallt kvinnor.

Välkommen den 8 mars 9.00-11.30 till ABF-huset, Sandlersalen, Sveavägen 41 i Stockholm. Fika serveras från 08.30.

PROGRAM:

Mår äldre personer bättre idag än de gjorde förr?

Carin Lennartssondocent i sociologi, Aging Research Center, Karolinska Institutet och Stockholms universitet samt forskningsledare vid Stockholms läns Äldrecentrum.

En äldrevård i obalans

Pär Schön, fil.dr, forskare, Aging Research Center, Karolinska Institutet och Stockholms universitet

Anhörigomsorgens pris i åtstramningens tid

Petra Ulmanen, fil.dr, forskare, Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet

En jämlik sjukvård för äldre

Janne Agerholm, med.dr, forskare, Aging Research Center, Karolinska Institutet och Stockholms universitet samt utredare vid Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (SLSO).

Övriga medverkande är Sven Erik Wånell, moderator, Christina Tallberg, ordförande PRO & Anna Werkelin Ahlin, sakkunnig i hälso- och sjukvård & jämställdhetsfrågor, PRO.

Media hälsas välkommen!

ANMÄLAN:

Anmäl dig till seminariet på telefon 08 - 701 67 00 eller osa@pro.se senast måndag 6 mars 2018. Glöm inte att informera om eventuella allergier. Anmälan är bindande. www.pro.se

För ytterligare information kontakta:

Anna Werkelin Ahlin                  sakkunnig PRO                            073 – 807 07 88

Malin Wennberg                        pressansvarig PRO                     072-227 90 30

PRO om Riksbankskommitténs lagförslag om kontanterna: Äntligen!11.6.2018 16:19Pressmeddelande

Riksbankskommittén har idag lämnat sitt delbetänkande Tryggad tillgång till kontanter med lagförslag om att de större bankerna ska vara skyldiga att tillhandahålla kontantuttag och dagskassehantering i hela Sverige. - Det här har vi väntat på, säger Christina Tallberg. Det här är en ytterst viktig fråga för våra medlemmar men även för våra föreningar runt om i landet som dagligen använder kontanter i sin verksamhet.