PRO skärper rutiner med anledning av coronaviruset

Pensionärernas Riksorganisation, PRO, vidtar med omedelbar verkan flera försiktighetsåtgärder med anledning av coronavirussjukdomen covid-19. Folkhälsomyndigheten höjde igår risknivån för inhemsk smittspridning till den högsta – mycket hög risk för spridning i Sverige.
Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas Riksorganisation, PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

- Eftersom äldre personer pekas ut som en särskilt sårbar grupp för coronaviruset tar vi det säkra före det osäkra för att förhindra att smittan sprids bland PRO:s medlemmar, säger Christina Tallberg, ordförande PRO. Vi vill förekomma att smittan sprids i organisationen och hindra att våra medlemmar utsätts för smitta på resor till och från arrangemang anordnade av PRO.

I nästa vecka var tanken att den så kallade Gysingeakademien skulle hållas på PRO:s Folkhögskola i Gysinge. Evenemanget ställs in och kommer att hållas vid ett senare tillfälle.

De PRO-distrikt som vill får möjlighet att skjuta upp sina årsmöten till ett senare tillfälle. PRO:s styrelse kommer att besluta om en tillfällig stadgeändring.

Inga möten med deltagare från PRO-distrikten hålls på riksorganisationens kansli i Stockholm under resten av mars månad. Inte heller ska anställda vid riksorganisationens kansli resa i landet och besöka möten i PRO:s distrikt eller föreningar under samma tid.

Anställda vid riksorganisationens kansli får inte jobba i PRO:s lokaler om de varit på resa i de områden som utrikesdepartementet, UD, avråder från på grund av risk för smittspridning. Oavsett om de visar symptom på covid-19 eller ej, måste de stanna hemma i minst två veckor efter hemkomst från en resa från de aktuella platserna.

- Åtgärderna kommer för att PRO tar ansvar i den uppkomna situationen. Det handlar inte om att skrämma upp någon i onödan, utan är en del av vårt förebyggande arbete. PRO följer utvecklingen mycket noga, säger Christina Tallberg.

Sten Söderberg, pressekreterare PRO, telefon 08-701 6710, mail: sten.soderberg@pro.se

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.