PRO-Pensionärernas Riksorganisation

PRO välkomnar förslag om tillägg till den allmänna pensionen

Pensionärernas Riksförbund, PRO, har tillsammans med de övriga pensionärsorganisationerna yttrat sig över regeringens förslag om ett tillägg till den allmänna pensionen för vissa pensionärer. Förslaget kallas inkomstpensionstillägg och har remitterats i en departementspromemoria.
Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

-       Detta är ett viktigt och nödvändigt första steg mot vårt mål om en höjd allmän inkomstpension. Nivån på pensionen måste i högre grad än idag spegla att man arbetat ett långt arbetsliv. Det ska helt enkelt löna sig att ha arbetat, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg.

PRO noterarmed tillfredställelse att Pensionsgruppen som tagit initiativet till förslaget är överens om att fortsätta sina diskussioner om en långsiktig gemensam lösning för rejält höjda pensioner.

-       Det maximala tilläggsbeloppet om 600 kronor som nu föreslås är ett välkommet tillskott för målgruppen men helt otillräckligt för att få tillstånd ett mer rimligt och rättvist pensionssystem, säger Christina Tallberg.

Enligt PRO:s uppfattning bör ett sådant nödvändigt arbete ske i en bred parlamentarisk utredning med en översyn av hela pensionssystemet och inte enbart föras i en intern diskussion i den slutna Pensionsgruppen. I det arbetet är PRO berett att konstruktivt medverka.

Yttrandet bifogas ./.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

PRO-Pensionärernas Riksorganisation

08-701 67 00http://www.pro.se

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med föreningar runt om i hela landet.

Följ PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Senaste pressmeddelandena från PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.