PRO välkomnar pengar till välfärdsteknik och fler mobila hemvårdsteam

Regeringen presenterade idag vårbudgeten. Bland annat föreslås 350 miljoner kronor för investeringar i välfärdsteknik i omsorgen. Det kan handla om digitala trygghetslarm och kameraövervakning hos äldre och sjuka personer.

PRO har drivit frågan om att välfärdstekniken måste utvecklas i kommunerna och välkomnar sådana riktade investeringar.

- Det är viktigt att äldre själva får inflytande och beslutanderätt över hur tekniken används, säger Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas riksorganisation, PRO. Särskilt viktigt är detta för personer med bristande beslutsförmåga, till exempel personer med demenssjukdomar. I de kommunala pensionärsråden finns också kunskap och kompetens som kommunerna måste ta tillvara.

Regeringen bedömer att 400 miljoner kronor behöver tillföras hälso- och sjukvården för att förbättra tillgängligheten och korta köerna.

- PRO välkomnar fler mobila hemvårdsteam, fortsätter Christina Tallberg. Det är oacceptabelt att äldre ska behöva hamna på akutmottagningar för att kompetens och tillgänglighet i den nära vården saknas. Att få en bra vård ska inte vara beroende av var i landet man bor. Mobila team för äldre blir också viktigare när antalet platser på äldreboende minskat kraftigt och fler sjuka äldre vårdas hemma. Att vården fungerar för de här mycket sköra personerna är inte bara viktigt för dem utan också för deras anhöriga.

PRO noterar också att regeringen kommer att remittera ett förslag där skatten på pension i ett första steg 2019 sänks med ungefär hälften av den kvarvarande skatteklyftan, som helt ska vara borta år 2020, vilket tidigare utlovats. PRO har arbetat för lika skatt på lön och pension under många år.

För mer information:
Sten Söderberg, pressekreterare PRO, telefon 08-701 67 10

PRO, Pensionärernas riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med föreningar runt om i hela landet.

Äldres hälsa – en satsning värd pengarna22.5.2018 11:32Pressmeddelande

Socialdemokraterna presenterade i dag ett trygghetspaket för att bryta ensamheten och förbättra hälsan hos äldre. Trygghetspaketet innehåller bland annat ett statligt stöd om 20 miljoner till föreningsidrott, och ytterligare tio miljoner till friluftsaktiviteter bland äldre. Samtidigt gör Socialdemokraterna ett handslag med folkrörelserna om 30 miljoner kronor för att bryta äldres isolering. Sveriges fyra största pensionärsorganisationer, med sammanlagt 830 000 medlemmar, arbetar tillsammans för en satsning på äldres träning och motion.