PRO vill ha klara besked om skatten före valet

- I tio års tid har vi kämpat för att få bort den orättvisa skillnaden i skatt mellan pensionärer och löntagare, säger Christina Tallberg, ordförande i Pensionärernas Riksorganisation, PRO.

Senast år 2020 har sittande regering lovat att sänka skatten för de pensionärer som hittills inte fått skatten sänkt. Även Moderaterna och Kristdemokraterna vill sänka skatten lika mycket för pensionärer, men vill införa ett nytt jobbskatteavdrag. Detta skulle återigen ge löntagare en lägre skatt än pensionärer.

De senaste dagarna har Sveriges Television rapporterat om att Liberalerna och Centern inte vill ge alla pensionärer lika stora skattesänkningar, utan vill prioritera de med låga och medelstora inkomster.

PRO önskar därför ett klargörande före valet i september.

- Vi vill ha klara besked från samtliga partier, säger Christina Tallberg.

- Kommer orättvisan avskaffas eller ej?

Sten Söderberg, pressekreterare PRO, tel 08-701 6710, sten.soderberg@pro.se

Äldres hälsa – en satsning värd pengarna22.5.2018 11:32Pressmeddelande

Socialdemokraterna presenterade i dag ett trygghetspaket för att bryta ensamheten och förbättra hälsan hos äldre. Trygghetspaketet innehåller bland annat ett statligt stöd om 20 miljoner till föreningsidrott, och ytterligare tio miljoner till friluftsaktiviteter bland äldre. Samtidigt gör Socialdemokraterna ett handslag med folkrörelserna om 30 miljoner kronor för att bryta äldres isolering. Sveriges fyra största pensionärsorganisationer, med sammanlagt 830 000 medlemmar, arbetar tillsammans för en satsning på äldres träning och motion.

PRO välkomnar pengar till välfärdsteknik och fler mobila hemvårdsteam16.4.2018 11:29Pressmeddelande

Regeringen presenterade idag vårbudgeten. Bland annat föreslås 350 miljoner kronor för investeringar i välfärdsteknik i omsorgen. Det kan handla om digitala trygghetslarm och kameraövervakning hos äldre och sjuka personer. PRO har drivit frågan om att välfärdstekniken måste utvecklas i kommunerna och välkomnar sådana riktade investeringar. - Det är viktigt att äldre själva får inflytande och beslutanderätt över hur tekniken används, säger Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas riksorganisation, PRO. Särskilt viktigt är detta för personer med bristande beslutsförmåga, till exempel personer med demenssjukdomar. I de kommunala pensionärsråden finns också kunskap och kompetens som kommunerna måste ta tillvara. Regeringen bedömer att 400 miljoner kronor behöver tillföras hälso- och sjukvården för att förbättra tillgängligheten och korta köerna. - PRO välkomnar fler mobila hemvårdsteam, fortsätter Christina Tallberg. Det är oacceptabelt att äldre ska behöva hamna på akutmottagningar f