PRO vill se ökat samarbete i Norden

Det nordiska samarbetet behöver stärkas på flera områden. Pensionärernas riksorganisation, PRO, menar att den ännu rådande pandemin visar att de nordiska länderna hade mått bättre av samarbete i stället för stängda gränser. Just idag, den 23 mars, är det Nordens dag – och i år fyller Nordiska Ministerrådet 50 år.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

- Vi hade alla tjänat på om fler av besluten under pandemin hade fattats på nordisk nivå och om länderna hade strävat efter att hjälpa varandra istället för att stänga ute, säger Christina Tallberg, ordförande i PRO. Stängda gränser har drabbat många medborgare, inte minst alla som pendlar till jobb i ett grannland.

PRO är en av medlemmarna i Nordiska Samarbetskommittén, en sammanslutning av åtta pensionärsorganisationer i Norden. I kommittén diskuteras ekonomiska och sociala förhållanden, samt äldres vård och omsorg.

Pandemin har gett oss erfarenheter för framtida samarbeten. Ett viktigt område gäller vården och omsorgen av äldre. Våra nordiska länder har mycket gemensamt när det gäller hur den finansieras och organiseras. Här skiljer vi oss från övriga Europa. Genom nordisk samverkan i form av utbildning och kompetensutveckling för personalen, samt satsningar på forskning och utveckling, skulle vi kunna få en allt bättre äldreomsorg.

- Till exempel när det gäller välfärdsteknik, där våra länder tidigt låg långt framme i utvecklingen. Var och en är vi för små för att kunna erbjuda de bästa lösningarna, men tillsammans skulle länderna kunna anslå mer resurser till utveckling och kunna bli mäktiga som kunder.

En annan erfarenhet av pandemin kan vara att på nytt planera för en gemensam nordisk vaccinfabrik. Tankar som en gång i tiden skrinlades, men som nu framstår som mycket kloka.

- Det är dags för våra regeringar att ta nordisk samverkan på allvar. Vi som arbetar inom olika folkrörelser har under pandemin fortsatt arbeta tillsammans. Det borde också våra politiker kunna göra, säger Christina Tallberg.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

PRO Ångermanland erbjuder regionen hjälp med covid-information28.1.2021 16:00:39 CET | Pressmeddelande

PRO Ångermanland har idag cirka 7500 medlemmar där merparten är i åldern 70+. Vi har ett väl utvecklat medlemssystem med såväl sms-funktion som e-post till våra medlemmar. Vi erbjuder oss nu att hjälpa till med information om när, var och hur vaccinationen går till. Det är snabbt och enkelt att via vårt medlemssystem att nå ut till medlemmarna och detta utan kostnad för Region Västernorrland.