Hogia ABHogia AB

Proaktivitet för en attraktivare kollektivtrafik

Dela

Håll dina kunder informerade i alla lägen! Emma Fernlöf från Hogia är en av talarna på kollektivtrafikmässan IT-Trans i Karlsruhe i början av mars. Hon kommer att prata om framtidens kollektivtrafik och hur trafikledningen med smart information kan agera proaktivt och undvika att störningar i kollektivtrafiken drabbar resenären, vilket skapar en smidigare resa och bidrar till en attraktivare kollektivtrafik. Ett proaktiv agerande kännetecknar nästa generations kollektivtrafik, säger Emma och berättar mer om hur detta kommer att se ut.

Emma Fernlöf från Hogia är en av talarna på kollektivtrafikmässan IT-Trans i Karlsruhe.
Emma Fernlöf från Hogia är en av talarna på kollektivtrafikmässan IT-Trans i Karlsruhe.

Idag är det vanligt att trafikföretagen använder flera olika system för att samla trafikdata om störningar i kollektivtrafiken. Det kan vara automatiskt inkommande meddelanden från Trafikverket eller rapporter från den egna verksamheten kring hinder och omläggningar som påverkar trafiken. En del i lösningen är att man samlar all data på ett ställe i ett centralt system. När data från olika källor kombineras får man en samlad bild av situationen och ett stöd i att identifiera vilken trafik som påverkas och kan då ge både resenär och förare bättre information om de åtgärder som vidtas.

Händelsehantering

Händelsehantering öppnar upp spännande möjligheter för att kunna agera proaktivt. En händelse är något som kan påverka planen för kollektivtrafiken; ett vägarbete, en olycka osv. Trafikledaren kan få ett automatiskt inkommande meddelande från Trafikverket eller rapporter från den egna verksamheten kring hinder och omläggningar som påverkar trafiken. Genom att koppla ihop en händelse med kollektivtrafikinformationen kan man analysera vilken påverkan det kommer få på planerad linje, turer och hållplatser. Trafikledaren kommer kunna få information om att händelsen tex en olycka kommer att påverka linje 1, vilket innebär att vi behöver leda om trafiken för att minimera påverkan för resenären. Händelsehantering öppnar upp spännande möjligheter för att kunna agera proaktivt. 

Högupplöst data

Med hjälp av hög datakvalitet skapas det digitala stödet som behövs för att kunna förstå hur den planerade trafiken behöver justeras i syfte att begränsa påverkan på kollektivtrafiken. Högupplöst data behövs för att kunna beskriva påverkan på ett tillräckligt korrekt sätt, så att åtgärderna man vidtar blir effektiva. Genom att samla in data kring en händelse så möjliggör det att man kan använda AI som beslutsstöd. Tex om det kommer in en händelse från trafikverket om en olycka kan du få information om hur du agerade du på detta förra gången, med ett förslag på att automatiskt vidta samma åtgärder. 

Snabbare beslut

En viktig del i händelsehantering är att kunna ge alla i organisationen samma bild av händelsen, och på så sätt skapa förståelse för situationen och snabbt vida rätt åtgärder. Alla som använder det centrala systemet får tillgång till samma information vid samma tidpunkt, vilket förenklar kommunikationen både inom den egna verksamheten samt mellan olika aktörer i kollektivtrafiken. När alla har samma bild av situationen går det snabbare att fatta beslut om vilka åtgärder som behövs för att minska påverkan av störningarna för kollektivtrafiken.  

Snabbare informationsspridning

Med ett strukturerat arbetssätt och en möjlighet till snabb informationsspridning skapar vi förutsättningar för trafikföretagen att agera proaktivt. Ett proaktiv agerande kännetecknar nästa generations kollektivtrafik och bidrar till en attraktivare kollektivtrafik, som är en viktig del i det smarta samhället.

Emma Fernlöf, Hogia            

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Emma Fernlöf från Hogia är en av talarna på kollektivtrafikmässan IT-Trans i Karlsruhe.
Emma Fernlöf från Hogia är en av talarna på kollektivtrafikmässan IT-Trans i Karlsruhe.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Hogia AB
Hogia AB



Fakta om Hogia
Hogias programvaror inom kollektivtrafik förser i dag 90 procent av alla resenärer som reser kollektivt i Sverige med reseinformation. I Norden är motsvarande siffra 70 procent. De sex största trafikhuvudmännen i Norden, det vill säga de som ansvarar för trafiken i Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Västra Götaland och Skåne, är alla kunder till Hogia. I Storbritannien finns Norfolk County Council och Red Funnel bland kunderna. De fyra största trafikoperatörerna i Sverige har systemlösningar från Hogia för att effektivisera flödet av information och för att skapa en bättre kundupplevelse.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Följ Hogia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hogia AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum