Problemen med teamarbete – så löser du dem

Teamarbete kan vara effektivt, men det kan också vara konfliktfyllt. I den nya boken Problemen med teamarbete och hur du löser dem (Studentlitteratur, 2020) beskriver Annika Lantz, Daneila Ulber och Peter Friedrich de vanligaste problemen och erbjuder lösningar som ligger långt ifrån enkla personlighetstest och heldagsevents.
Omslag till boken Problemen med teamarbete och hur du löser dem.

Vad krävs för att team ska fungera väl? Ofta lyder svaret: inspirationsdagar, föreläsningar och gruppövningar. Men forskningen visar att bara systematiska förändringar i teamarbetet ger resultat.
- Det handlar om att lösa problemen på ett systematiskt sätt. Vi följer hela problemlösningskedjan. Först måste man analysera orsakerna innan man kan hitta lösningen, säger Annika Lantz.

Hon är en av författarna till boken Problemen med teamarbete och hur du löser dem. I den beskrivs hur man systematiskt och forskningsbaserat kan förbättra teamarbete. Boken tar upp nio vanliga problem, som konflikter i gruppen, brister i ledarskapet eller att teamet inte anpassar sig till förändrade omständigheter.
- För varje problem presenteras teorier om orsaker och vad forskningen visat om hur man praktiskt kan gå tillväga för att lösa problemen, säger Annika Lantz.

Ett vanligt problem är problemlösningen i sig. Ofta anlitas konsulter som använder sig av enkla modeller med snabba lösningar.
- Populära modeller fokuserar i huvudsak på gruppdynamiken. Det har behövts en bok som beskriver vad forskning säger om orsakerna till problemen på ett mer komplext sätt och som kombinerar kunskap om hur team fungerar med praktik, säger Annika Lantz.

Problemen illustreras med autentiska fallstudier utifrån författarnas mer än 40 år långa erfarenhet av teamutveckling. I varje kapitel presenteras en kognitiv karta som kan vara vägledande för att lösa problemen. En utgångspunkt är att varje team och problem är unikt och bör förstås utifrån sin kontext.
- Det finns fler förklaringar till att team inte fungerar än samspelet i gruppen som vi vill lyfta, till exempel ledarskapet, arbetets utformning eller övergripande mål och strategier, säger Annika Lantz.

Boken riktar sig lika mycket till studenter inom beteende- och samhällsvetenskapliga utbildningar som till yrkesverksamma personer, till exempel team- och verksamhetsutvecklare, teamledare, chefer, konsulter eller HR-personal.
- Vi försöker erbjuda något hoppfullt, där man utifrån kunskap kan finna praktiska lösningar på problemen, för både studenter och de som löser teamrelaterade problem eller köper tjänster som har med team att göra. Boken är tänkt som en handbok att ha i arbetet under en längre tid, säger Annika Lantz.

Lantz, Ulber och Friedrich har i den här boken lyckats med konststycket att integrera gedigen vetenskaplig forskning med sina stora praktiska erfarenheter av arbetsteam som kämpar med svåra problem. Författarna ger tydliga riktlinjer för hur man skapar team där deltagarna samarbetar i små, kompetenta grupper som klarar av de utmaningar de ställs inför.

- Michael West, professor vid Lancaster University, Storbritannien, om den engelska utgåvan av boken (Routledge, 2020)

Omslag till boken Problemen med teamarbete och hur du löser dem.
Annika Lantz.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.