Problemtyngd bransch slipper undan fortsatta kontroller

Landets bilskadeverkstäder, som lagar krockskadade bilar, har efter kvalitetsproblem och påföljande hård kritik från försäkringsbolagen i början på 2010-talet kontrollerats årligen av försäkringsbranschen i samarbete med Trafikförsäkringsföreningen, TFF. Men 2018 var det sista år som kontrollerna genomfördes, svarar nu företrädare för TFF i ett mejl till M Sverige. I år saknas resultat eftersom testerna inte utfördes under 2019.

Riksförbundet M Sverige är kritiskt till att testerna slopats och menar att vi konsumenter inte kan känna oss nöjda med det senaste resultatet, som visar att nästan var tredje reparation var bristfällig.

– Mängden slarv och fusk är helt enkelt oacceptabel. Försäkringsbolagen är skyldiga oss försäkringstagare en godtagbar standard hos de verkstäder som vi anvisas till vid en skada, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Att det blir fel vid nästan var tredje reparation som utförs, kan ingen känna sig nöjd med. Men under de fem år verkstäderna har kontrollerats, har utvecklingen varit positiv. År 2014 fick hela 53 procent av de kontrollerade jobben anmärkningar, under 2016 var det 48 procent och vid 2018 års kontroll, som publicerades 2019, fann man brister på 29 procent av de kontrollerande reparationerna.

Trots att TFF själva menar att det är kontrollerna i sig som har bidragit till förbättringen, slopas de nu helt och hållet.

Av de cirka 80 verkstäder som har kontrollerats varje år har inte ens ett tiotal legat på vad TFF anser vara en acceptabel nivå. Målet har varit att alla verkstäder ska nå lika hög kvalitet, något som nu alltså inte kommer att följas upp. När kontrollerna slopas är det alltså sannolikt att en stor majoritet av skadereparationerna kommer att utföras hos företag som har stora brister i kvalitetsarbetet.

– Det är vi konsumenter som får betala för fel och brister genom våra försäkringspremier. Risken att verkstädernas förbättringsarbete nu stannar av är uppenbar, säger Carl-Erik Stjernvall.

Andel brister vid kontrollerna av skadeverkstäder 2014–2018

2014 – 54 %

2015 – 42 %

2016 – 48 %

2017 – 34 %

2018 – 29 %

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Grus på belagda vägar kostar fordonsägarna miljarder – varje år!18.6.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Allt fler bilägare drabbas av stenskott. Kostnaderna för ökade glasskador på bilar har fyrdubblats under en 15-årsperiod och kostade bilägarna hela 1,6 miljarder kronor under 2017. Samtidigt visar officiell olycksstatistik att grus var en bidragande faktor i var fjärde olycka utanför tätort där en motorcyklist skadats allvarligt. Detta orsakar mänskligt lidande och kostar samhället stora summor, närmare en miljard per år (*). Gruset kommer ofta från pågående eller avslutade vägarbeten. Varken Sveriges MotorCyklister, SMC, eller Riksförbundet M Sverige anser att det är rimligt att fordonsägarna ska betala för brister i vägunderhåll genom våra försäkringspremier.