Dramaten

Produktionerna till Scenkonstbiennalen 2023 klara

Dela
Scenkonstbiennalen firar 30 år och återvänder dit allt startade – Stockholm. Den 30 maj - 4 juni slår Dramaten upp sina dörrar på vid gavel och står som värd för årets biennal. Här presenteras de 14 utvalda produktionerna.
Ulricha Johnson och Mattias Andersson. Foto: Jenny Baumgartner.
Ulricha Johnson och Mattias Andersson. Foto: Jenny Baumgartner.

Urvalskommittén från branschorganisation Scensverige har haft i uppdrag att välja ut föreställningar som ska presenteras under Scenkonstbiennalen 2023. Urvalet består av scenkonstproduktioner av hög konstnärlig kvalitet och utgörs av de som urvalskommittén anser vara de mest intressanta som har haft premiär under spelperioden 1 januari-31 december 2022.

–Uppdaterad operakonst, vässade klassiker, heldagsteater och föreställningar som hittar rätt ton för den unga publiken återfinns i urvalet om 14 produktioner till Scenkonstbiennalen 2023. I en pressad tidsanda, där kulturen riskerar att bli tillbakahållen, har urvalskommittén funnit scenkonst som bjuder motstånd mot snabbkonsumtionskulturen och vågar lita på publikens intresse och smak, säger Lis Hellström Sveningson, ordförande i Urvalskommittén 2023.

–Det är historiskt tätt i repertoaren eftersom så många produktioner som skapades under pandemin trängs på scenerna med det som skapas just nu. För den som älskar att gå på teater, dans, opera och performance är det svårt att hinna se allt. Det är då extra kul att kunna erbjuda en vecka av gästspel med det bästa och mest intressanta som spelats i hela landet. Även fint att samlas i Stockholm, som är den stad som är enklast att ta sig till var du än bor i Sverige, säger Ulricha Johnson, verksamhetschef Scensverige.

Nedan presenteras de 14 utvalda produktionerna där de flesta av uppsättningarna kommer att gästspela på olika teatrar runt om i Stockholm under biennalveckan. Biljetter och hela veckoprogrammet fyllt med samtal, readings, workshops och seminarier släpps den 29:e mars.

Utvalda produktioner med motivering:

Min totala njutning/LILITH och Daniel Mårs/Performance/Av: Elin Lundgren, Petter Pettersson och Daniel Mårs.
Lokalen är klädd från golv till tak med fem ton mjöl, en jättestor deg blir rekvisitan som binder samman de 25 aktörerna. Degen luktar, kramas, knådas, överlämnas och följer publiken med hem, fastklibbad under skorna. Sinnligheten i Min totala njutning är påfallande och befriande, men föreställningen ger också känslan av mardrömmens osäkerhet i det neonblå dunkla ljuset, med körens mässande och ett operasolo för sopran. Det är vackert, läskigt, totalt njutbart och oförglömligt.

Närheten/Tove Sahlin/Shake it collaborations/Dans/Av: Tove Sahlin
I tomrummet efter pandemin trängtar vi efter närheten. Den ömma blicken, den lätta beröringen, de gemensamma ansatserna. När Tove Sahlin och hennes sällskap bjuder in och upp till ömsint dans förvandlas vår blygsel till förtjusning över att bli sedda, vidrörda och att få medskapa. Med Jonas Bruns vardagsexistentiella poesi som utgångspunkt och ackompanjerad av Magdalena Erikssons kontemplativa fiol och röst är Närheten ett nyfiket, kärleksfullt och humoristiskt undersökande av våra gränser och vår längtan efter att någon ska söka sig innanför dem.

Noche/Cullberg/Dans/Av: Alma Söderberg
I Noche sätter koreografen Alma Söderberg och Cullbergs nio dansare natten i svängning. Ur mörkret framträder en symbios av rörelser och ljud, en sammansatt kör där rytmer med synkoper och plötsliga stopp ger spänning och variation. Rörelserna föder musiken och dansarnas röster böljar mellan viskningar till sång. Ur det kollektiva flödet bryter solon fram i den sparsamma ljusdesignens avgränsade fält, som påminner om månens sken. Allt bidrar till en magiskt fängslande stämning som skapar lust att gunga med.

Vildanden/Göteborgs Stadsteater/Teater/Av: Henrik Ibsen/Bearbetning: Lucas Svensson och Emil Graffman/Regi: Emil Graffman
Att koncentrera Vildanden både i form och rum ger ny lyster till Ibsens klassiker. Här begränsas utrymmet för allt utöver det excellerande skådespeleriet. I det avskalade badrum där dramat nu utspelar sig blottläggs inte bara livslögner utan också våra mest intima kroppsliga behov. Gregers Werles iver att rena den eskapistiska Ekdalska familjen tar sig här helt bokstavliga uttryck. Sällan har väl behovet av ett eget rum framstått större.

Arv/Dramaten/Teater/Av: Matthew Lopez/Regi: Carl Johan Karlson
Dramatens uppsättning av Matthew Lopez mastodontpjäs gör inte bara anspråk på vår tid. Den uppmanar oss också att aldrig glömma alla dem som gått före i kampen för den sköra frihet vi idag besitter. Arv är åtta timmars totalteater som binder ihop homosexuella mäns historia och samtid från tidigt 1900-tal, via 80-talets AIDS-epidemi och den tidiga Trump-eran. I ett ständigt föränderligt scenrum skapar den enastående ensemblen en djupt berörande föreställning där publikens skratt enbart överröstas av deras hulkningar.

Norma/Folkoperan/Opera/Musik: Vincenzo Bellini/Libretto: Felice Romani/Musikaliskt arrangemang: Henrik Schaefer/Regi: Eirik Stubø
När Bellinis energiska ouvertyr har klingat ut stiger musiken och hela orkestern bokstavligen mot taket och ur tonerna framkallas ett uppslitande triangeldrama. På Folkoperan har den Medealiknande berättelsen klätts av allt utanpåverk och kvar finns Normas bottenlösa vrede och förtvivlan över Polliones svek. De båda sångarlagens sirliga röster fylls i Eirik Stubøs lika minimalistiska som pregnanta regi med komplexitet och känslomässiga nyanser och Norma blir en tidlös berättelse om trolöshet, svartsjuka och människans lika smärtsamma som berusande passion.

Brinn/Unga Klara/Teater/Av: Farnaz Arbabi och Elmira Arikan/Regi: Farnaz Arbabi
Agni och Evvi – som spelas av 13 personer – bor på behandlingshem. De är två unga, sökande människor som tillsammans känner sig större än världen. Brinn kretsar kring ungdomlig vilsenhet och vuxenvärldens oförmåga att hantera den. I Farnaz Arbabis regi är gestaltningen av systerskapet och revolten ett sömlöst möte mellan realism och fantasi. I det nakna scenrummet, med fokus på utstuderade kostymer och utmanande ljusdesign, blir de utåtagerande flickornas explosiva kraft hjärtskärande och omöjlig att värja sig mot.

K/Folkteatern Göteborg/Teater/Idé: Ylva Olaison och Kristian Hallberg/Manus: Kristian Hallberg/Regi: Tobias Hagström-Ståhl
Med utmanande närkontakt sätter K en av senare års hetaste litterära händelser på scen. Katarina Frostensons partsinlaga om sin våldtäktsanklagade och senare dömde make gestaltas av Ylva Olaison med lysande, dynamiskt skådespeleri och ett konsekvent utestängande inifrånperspektiv. Lovisa Samuelssons musik är ett suggestivt, pådrivande nav i monologens fascinerande resa med en kvinna som rustar sig för attack. Stilettklackarna är lika vassa som tungan och den frenetiska energin väcker både empati och obehag hos åskådaren. I valet av den här föreställningen har Monika Wade inte deltagit i vare sig diskussioner eller beslut.

Våroffer/Norrdans/Dans/Koreografi: Martin Forsberg i nära samarbete med ensemblen/Kompositör: Igor Stravinskij
Hos Norrdans får Igor Stravinskijs Våroffer från 1913 än en gång nytt liv, nu i en överraskande form som vårstädning i garaget. Med en stor plastpresenning och en uppsjö av prylar – vardagsting där allt från öronproppar till avloppsrör blandas – går de tre dansarna loss med kraft och fart i Martin Forsberg lekfulla koreografi. Till den klassiska musiken utförs en samtida rit med tingen. Nyfikenheten och fantasin tar ledningen och med den unga publiken runt om blir Våroffer både rebellisk och rolig.

Strandad/Kungliga Operan/Opera/Musik: Karin Rehnqvist/Text: Kerstin Perski/Regi: Natalie Ringler
Vad händer efter katastrofen? När strandparadis förbyts i inferno lägger Karin Rehnqvist och Kerstin Perski öronen tätt intill och skapar en traumaakut för sorgen. Med inslag av folkmusik och gitarrballad är Strandad en psykologiskt expressiv opera för solister, stor kör och orkester. En kulande röst skär igenom som samvetets kniv och skulden lägger sig svart över de bjärt färgade semesterdrömmarna. Med mullrande kaskader, spröda klanger och rättfram text illustreras hur krafterna inom oss kan vara minst lika våldsamma som naturens.

Tschandala/Tattaren/Strindbergs Intima Teater/Teaterkonsert/Text: Lindy Larsson, Stefan Forss och August Strindberg/Regi: Lindy Larsson
Orädd går Lindy Larsson i clinch med August Strindberg – på titanens egen teater! Tschandala/Tattaren är en både personlig och allmängiltig uppgörelse med Strindbergs antiziganistiska text "Tschandala". Larsson tar avstamp i sin egen bakgrund med queerkultur och resanderomernas traditioner när han elegant avtäcker lager av förtryck, bjuder motstånd och inger hopp. Med suveränt fysiskt utspel och karismatisk sång, som kan försätta berg, pekar hans teaterkonsert på behovet av många människors upprättelse.

Seven methods of killing Kylie Jenner/En Royal Court Theatre-produktion i samarbete med Riksteatern/Teater/Av: Jasmine Lee-Jones/Regi: Milli Bhatia
En föreställning som närmast kan beskrivas som ett olympiskt konststycke där skådespelarna, Nancy Ofori och Rachel Ann Willer, med rasande tempo och glödande växelspel kastar sig mellan twitterflödet och verkligheten. Jasmine Lee Jones text smälter utmärkt in i en svensk kontext tack vare Doreen Ndagires kongeniala översättning. Både IRL och online utforskas vänskap, relationer, kulturell appropriering, queerhet och colourism, men framför allt kapitaliseringen och ägandeskapet av den svarta kroppen.

Hammer/GöteborgsOperans Danskompani/Dans/Av: Alexander Ekman
Hammer är ett energiskt och inkluderande dansverk med träffsäker samtidsudd. Kompaniets fulländade precision och teknik sammansmälter med Alexander Ekmans koreografi i ett starkt koncept. Dansarna flyger fram i lekfull gemenskap, som en färgexplosion av vardagskreationer. Åskådarna dras in i detta absorberande universum när dansarna kliver av scenen och poserar i publikhavet, en inbjudan som överraskande förvandlas till en svart spegel av kylig distans och självupptagenhet. En uppmaning till reflektion.

Älskarinnorna/Uppsala StadsteaterTeater/Av: Elfriede Jelinek/Dramatisering: Tom Silkeberg/Regi: Anja Suša
När Anja Suša och ensemblen tar sig an Elfriede Jelinek blir det en skådespelarfest helt utan gränser. Här sprutar kroppsvätskor och slängs med lösa kroppsdelar som om det inte fanns någon morgondag. Älskarinnorna är en uppsättning som kränger och spritter av upprorslusta. Genom att kasta sig huvudstupa ut och in i de tillspetsade rollfigurerna vrider skådespelarna de iscensatta patriarkala strukturerna till något så absurt och skrattretande att vi inte kan annat än att skratta dem rakt upp i synen.

Läs mer HÄR!

För mer information kontakta gärna:

Jenny Baumgartner, kommunikatör Scensverige, 0735-60 20 81, jenny@scensverige.se
Lena Törner, pressansvarig Dramaten, 0703-72 61 47, lena.torner@dramaten.se

Scenkonstbiennalen vänder sig främst till branschen men även allmänhet kan ta del av utbudet. Under en vecka i maj/juni vartannat år visas det bästa från Sveriges scener inom teater, musikteater, dans och cirkus. Det går att köpa biljetter till enskilda föreställningar men även biennalpass för att kunna ta del av hela utbudet. Scenkonstbiennalen har tidigare ägt rum i bland annat Luleå, Malmö, Växjö, Göteborg och Örebro. Förra årets Scenkonstbiennal ägde rum i Västerås 7–12 juni 2022. Pandemin och därmed uppehåll i biennalen gör att festivalen nu tillfälligt blir årlig.

Scensverige är landets största neutrala branschorganisation, vars medlemmar består av alla institutioner och fria utövare i Sverige som arbetar professionellt med scenkonst samt fackförbund, arbetsgivarorganisationer, konstnärliga högskolor och centrumbildningar. Scensverige är även svenskt center i International Theatre Institute, som bildades av Unesco 1948.

Nyckelord

Bilder

Ulricha Johnson och Mattias Andersson. Foto: Jenny Baumgartner.
Ulricha Johnson och Mattias Andersson. Foto: Jenny Baumgartner.
Ladda ned bild
Min totala njutning/Lilith och Daniel Mårs. Foto: Petter Pettersson.
Min totala njutning/Lilith och Daniel Mårs. Foto: Petter Pettersson.
Ladda ned bild
Närheten/Tove Sahlin/Shake it collaborations. Foto: Märta Tishner.
Närheten/Tove Sahlin/Shake it collaborations. Foto: Märta Tishner.
Ladda ned bild
Noche/Cullberg. Foto: Urban Jörèn.
Noche/Cullberg. Foto: Urban Jörèn.
Ladda ned bild
Vildanden/Göteborgs stadsteater. Foto: Ines Sebalj.
Vildanden/Göteborgs stadsteater. Foto: Ines Sebalj.
Ladda ned bild
Arv/Dramaten. Foto: Klara G.
Arv/Dramaten. Foto: Klara G.
Ladda ned bild
Norma/Folkoperan. Foto: Christofer Zagal.
Norma/Folkoperan. Foto: Christofer Zagal.
Ladda ned bild
Brinn/Unga Klara. Foto: Jenny Baumgartner.
Brinn/Unga Klara. Foto: Jenny Baumgartner.
Ladda ned bild
K./Folkteatern Göteborg. Foto: Lina Ikse.
K./Folkteatern Göteborg. Foto: Lina Ikse.
Ladda ned bild
Våroffen/Norrdans. Foto: Lia Jacobi.
Våroffen/Norrdans. Foto: Lia Jacobi.
Ladda ned bild
Strandad/Kungliga Operan. Foto: Markus Gårder.
Strandad/Kungliga Operan. Foto: Markus Gårder.
Ladda ned bild
Tschandala/Tattaren./Strindbergs Intima Teater. Foto: Per Bolkert.
Tschandala/Tattaren./Strindbergs Intima Teater. Foto: Per Bolkert.
Ladda ned bild
Seven methods of killing Kylie Jenner/Royal Court Theatre/Riksteatern. Foto: Senay Berhe.
Seven methods of killing Kylie Jenner/Royal Court Theatre/Riksteatern. Foto: Senay Berhe.
Ladda ned bild
Hammer/GöteborgsOperans Danskompani Foto: Lennart Sjöberg.
Hammer/GöteborgsOperans Danskompani Foto: Lennart Sjöberg.
Ladda ned bild
Älskarinnorna/Uppsala Stadsteater. Foto: Fredrika Eriksson.
Älskarinnorna/Uppsala Stadsteater. Foto: Fredrika Eriksson.
Ladda ned bild

Om

Dramaten
Dramaten Box 5037
102 41 Stockholm

08 - 665 61 00http://www.dramaten.se

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.


Följ Dramaten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Dramaten

Frankas monster – en vild och gotisk teaterlek för lågstadiet3.4.2024 08:53:56 CEST | Pressmeddelande

Frankas monster är en kittlande och lekfull föreställning löst baserad på Mary Shelleys Frankenstein från 1816. I centrum står nioåriga Frank, som förlorat sin mamma och som försöker ta kontroll över sin livssituation. – Det kommer bli galet, surrealistiskt och absurt, säger Carl Johan Karlson, konstnärlig ledare för Unga Dramaten som också regisserar. Urpremiär på Lejonkulan den 19 april.

Young People from all over the World Write to the Future2.4.2024 11:58:17 CEST | Pressmeddelande

The play 77 Messages to the Future is based on stories by young people from all over the world who, from different angles, describe how it feels to be young and to know that we are in the middle of a climate crisis. To choreography and music, these stories are now woven together into a play. Jacob Hirdwall has written the script and will also direct. World premiere at The Royal Dramatic Theatre in Stockholm, Sweden, April 25.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye