Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Patrick Danau, chef för Audi Bryssel och Peter Kössler, produktions- och logistikchef AUDI AG lyfter på täcket till nya Audi e-tron

Inför produktionsstarten har Brysselanläggningen moderniserats och ställts om till elbilstillverkning från att tidigare ha tillverkat Audi A1. Arbetet påbörjades redan 2016 och idag sker även batteritillverkningen i Bryssel. Med förarlösa transportsystem levereras batterimodulerna direkt till produktionslinan. Audi har byggt upp en stor del av  kompetensen inhouse och utvecklat både batteritekniken och drivlinan själva. På samma sätt har de anställda planerat och implementerat många steg i produktionsprocessen.

Audi Bryssel har även ställts om för att minska klimatpåverkan och certifierades i somras till världens första koldioxidneutrala anläggning för storserieproduktion i premiumsegmentet. Framförallt har det åstadkommits genom användningen av förnybar energi men även genom kompensation via olika miljöprojekt.

Världspremiären av Audi e-tron kommer att livesändas från San Fransisco den 18:e september (svensk tid) kl. 05:30 via www.e-tron.audi

Audi e-tron prototype med 150 kW snabbladdning
Audi Bryssel med solceller på taket

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.