Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Patrick Danau, chef för Audi Bryssel och Peter Kössler, produktions- och logistikchef AUDI AG lyfter på täcket till nya Audi e-tron

Inför produktionsstarten har Brysselanläggningen moderniserats och ställts om till elbilstillverkning från att tidigare ha tillverkat Audi A1. Arbetet påbörjades redan 2016 och idag sker även batteritillverkningen i Bryssel. Med förarlösa transportsystem levereras batterimodulerna direkt till produktionslinan. Audi har byggt upp en stor del av  kompetensen inhouse och utvecklat både batteritekniken och drivlinan själva. På samma sätt har de anställda planerat och implementerat många steg i produktionsprocessen.

Audi Bryssel har även ställts om för att minska klimatpåverkan och certifierades i somras till världens första koldioxidneutrala anläggning för storserieproduktion i premiumsegmentet. Framförallt har det åstadkommits genom användningen av förnybar energi men även genom kompensation via olika miljöprojekt.

Världspremiären av Audi e-tron kommer att livesändas från San Fransisco den 18:e september (svensk tid) kl. 05:30 via www.e-tron.audi

Audi e-tron prototype med 150 kW snabbladdning
Audi Bryssel med solceller på taket

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.