Proffscyklisten Tobias Ludvigsson kör inte VM i linje på söndag: "För sliten"

Tobias Ludvigsson kör inte VM på söndag, då han är för sliten i kroppen efter La Vuelta19.

Bara fyra dagar innan det fruktade linjeloppet på landsvägs-VM i norra Yorkshire kom beskedet att Sveriges enda manliga proffscyklist inte kör loppet.

De 3 272,2 kilometerna på Vuelta a Espana blev för mycket för Tobias Ludvigsson som körde Vueltan för sitt stall Groupama-FDJ, och Sveriges förbundskapten Lucas Persson säger att Ludvigsson helt enkelt är för sliten.

I stället flygs Lucas Eriksson, regerande svensk linjemästare och hans stallkompis Kim Magnusson (svensk linjemästare 2017) ned till Manchester och Yorkshire på fredag.

Eftersom Sverige bara haft tillgång till en plats på söndagens linjelopp, har landslagsledningen sedan tidigare ansökt om en extra plats, vilket UCI nu godkänt.

- Som nation ligger Sverige på plats 53 i UCI:s rankingsystem, vilket innebär att vi bara har en plats på herrarnas linjelopp på VM. Plats 30 är nästa gräns för att få fler startplatser. Därför ansökte vi om en extra plats som nu godkänts, säger Lucas Persson.

Lucas Eriksson har haft två starka säsonger i danska stallet Riwal Readynez Cycling Team där även Kim Magnusson huserat senaste året. De två cyklisterna är nära vänner sedan tidigare och Lucas Persson tror att söndagens 285 kilometer långa linjelopp, framför allt är en bra genomkörare för Lucas Eriksson inför kommande säsong.

- Det är inget snack. Herrarnas linjelopp på VM är världens tuffaste cykellopp och det är kul att vi får två herrelit till start. Men det blir inga långt framskjutna placeringar i den här hårda konkurrensen, men kan de vara med långt framme är det positivt, säger Lucas Persson.

Text: Jenny Palmqvist SCF