Prognos för socialförsäkringens utgifter

Försäkringskassan beräknar att socialförsäkringens utgifter ökar med elva miljarder kronor de kommande åren. Det visar myndighetens utgiftsprognos för åren 2018–2021.

Försäkringskassan hanterar en betydande andel av den svenska socialförsäkringen. Myndighetens utgifter innefattar tre utgiftsområden:

• Hälsovård och omsorg där tandvårdsförmånen och assistansersättningen är de största utgiftsposterna.
• Sjukdom och funktionsnedsättning där sjukpenning och rehabilitering tillsammans med aktivitets- och sjukersättning är de största utgiftsposterna.
• Barn och familj där barnbidrag, föräldraförsäkringen och bostadsbidragen är de största utgiftsposterna.

Utgifterna uppgår sammanlagt till drygt 200 miljarder kronor årligen under prognosperioden, vilket i dagsläget motsvarar cirka fem procent av Sveriges BNP eller drygt 20 procent av statens budget.

Utgifter för statlig assistansersättning och föräldraförsäkring ökar

De ökande utgifterna för statlig assistansersättning drivs främst av att ersättningen per utförd assistanstimme ökar. Även det genomsnittliga antalet ersatta timmar per brukare och månad beräknas fortsätta öka, men med en något långsammare takt än den historiska utvecklingen. Utgifterna inom familjeförmånerna förväntas öka under hela prognosperioden. Det beror på att antalet barn i olika åldrar ökar, att barnbidraget höjs och att timlönerna och prisbasbeloppet successivt blir högre.

Utgifterna för sjukpenning och aktivitets- och sjukersättningar minskar

Antalet personer med sjukersättning (det som tidigare kallades för förtidspension) och aktivitetsersättning har minskat sedan våren 2017 och förväntas fortsätta att minska. Det beror främst på att antalet personer med sjukersättning blir färre. Utflödet på grund av att personer fyller 65 år har varit och prognostiseras att vara större än antalet nybeviljanden under hela prognosperioden.

Utgifterna för sjukpenning kommer att minska under kommande år, vilket beror på att antalet startade sjukskrivningar beräknas bli färre samt att de generellt beräknas bli något kortare.

Socialförsäkringens utgifter, miljarder kronor

Socialförsäkringens utgifter – prognos och analys bifogas.

För mer information, kontakta presstjänsten: 010-116 98 88

Pressinbjudan: Kommande förändringar för vård av barn4.12.2018 13:02:44Pressinbjudan