Prognos: Ingen jobbtillväxt för handeln i början av 2019
Sysselsättningstrenden för handeln är 0 procent, vilket innebär att arbetsgivare inte tror på att fler jobbtillfällen skapas under det första kvartalet 2019. Det är en minskning jämfört med den starka prognosen för motsvarande period förra året på +14 procent och även en minskning från föregående kvartals prognos på 15 procent.
– Arbetsmarknadsbarometern visar att arbetsgivarna tror på en seg start för arbetsmarknaden i början av året. Att handelns behov av arbetskraft mattas av efter en intensiv period av Black Friday, julhandel och mellandagsrea är inte så konstigt, men prognosen ligger ändå betydligt lägre än för motsvarande period föregående år, säger Mikael Jansson, vd ManpowerGroup i Sverige.
I Sverige som helhet förväntar sig arbetsgivarna en stabil takt för jobbtillväxten med en sysselsättningstrend på +5 procent. Det är en minskning jämfört med föregående kvartals prognos som låg på +8 procent, men prognosen för första kvartalet 2019 är relativt stabil i jämförelse med motsvarande period förra året.
Svenska branscher med starkast jobbprognoser
• Hotell- och restaurangbranschen, +12 procent
• Finans-, fastighets- och uppdragssektorn, +12 procent
• Byggbranschen, +12 procent
• Tillverkningsindustrin, +7 procent
Bilagor
Faktablad: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q1 2019
Rapport: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q1 2019 (på engelska)
För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer för det andra kvartalet 2019 presenteras den 12 mars.
Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det första kvartalet 2019 förväntar sig 9 procent av de svenska arbetsgivarna en ökad sysselsättning, 4 procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan, 1 procent svarar vet ej och majoriteten (86 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +5 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +5 procent
Om ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) har funnits i Sverige i 15 år och är den enda undersökning som mäter framtida sysselsättning globalt, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet istället för att mäta vad som redan har hänt.
Undersökningen baseras på intervjuer med drygt 60 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 44 länder. I Sverige har drygt 750 intervjuer genomförts. De som tillfrågas utgör ett representativt urval bland arbetsgivare i respektive land, och de har inte hämtats från Manpowers kundregister. Under drygt 50 år har samma fråga ställts till arbetsgivare i bland annat USA, Storbritannien och Kanada. Resultatet av undersökningen är väl använt av beslutsfattare och analytiker världen över.
• Unik: Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning.
• Framtidsinriktad: Arbetsmarknadsbarometern är den enda undersökningen som mäter hur arbetsgivarna bedömer personalsituationen inför det kommande kvartalet. De flesta andra undersökningar mäter vad som hänt bakåt i tiden, så kallad retrospektiv analys.
• Konsekvent: Under drygt 50 år har en och samma fråga ställts till arbetsgivarna i bland annat USA och Kanada. Undersökningen har funnits i Sverige sedan 2003.
• Oberoende: Deltagarna i enkäten utgör ett representativt urval bland arbetsgivarna i respektive land och hämtas inte från ManpowersGroups kundregister.
• Pålitlig: Undersökningen baseras på intervjuer med nära 59 000 arbetsgivare från näringslivet och den offentliga sektorn i 44 länder. Tack vare undersökningens omfattning kan detaljerade analyser göras av både branscher och regioner. Respondenterna tas inte från ManpowerGroups kundregister.
Nyckelord
Kontakter
Hélène BelinKommunikationschef - Kommunikation och PR
Tel:0703 77 45 43helene.belin@manpowergroup.seBilder
Dokument
Om
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.
Följ ManpowerGroup
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup
Svenska IT-företag sämst på jämställdhet17.4.2024 08:02:00 CEST | Pressmeddelande
Nio av tio företag inom IT-branschen i Sverige uppger själva att de inte är helt jämställda. Det visar en ny undersökning från Experis, baserad på intervjuer med 788 svenska företag. Resultatet innebär att man är sämst på jämställdhet av samtliga tillfrågade branscher.
Ny prognos: Inbromsning på arbetsmarknaden under andra kvartalet12.3.2024 07:59:11 CET | Pressmeddelande
Arbetsmarknaden fortsätter bromsa in under det andra kvartalet. Sysselsättningsprognosen faller med 7 procentenheter jämfört med det första kvartalet 2024. Trots en inbromsning hamnar sysselsättningsprognosen på 14 procent. Mest optimistisk är IT-branschen med 39 procent. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.
It-branschen går mot trenden – hög efterfrågan på arbetskraft i vår12.3.2024 07:52:25 CET | Pressmeddelande
På en inbromsande svensk arbetsmarknad visar företagen inom It- och techsektorn stor optimism. Inför det andra kvartalet 2024 ger arbetsgivarna en sysselsättningsprognos på hela +39 procent, vilket är klart högst av samtliga branscher i undersökningen. Det visar Experis arbetsmarknadsbarometer.
Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande
Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.
ManpowerGroup utses till ett av världens mest etiska företag för 15:e året7.3.2024 09:17:21 CET | Pressmeddelande
Ethisphere har tilldelat ManpowerGroup utmärkelsen World's Most Ethical Companies för 15:e årets. Utvärderingen görs inom kategorierna bolagsstyrning, etik och efterlevnad, ledarskap och rykte, kultur, miljö och social påverkan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum