Prognos: Stadig jobbtillväxt väntas under våren

Svenska arbetsgivare är positiva och tror på en ökad efterfrågan på arbetskraft under våren. Sysselsättningstrenden för det andra kvartalet 2020 ligger på +10 procent, vilket innebär en prognos för en stadig jobbtillväxt. Allra mest optimistiska är arbetsgivare inom tjänstesektorn, där sysselsättningstrenden ligger på urstarka +26 procent. Det visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

– Den här prognosen från svenska arbetsgivare visar att arbetsmarknaden blir fortsatt stabil under våren. Samtidigt vet vi att det råder enorm kompetensbrist, vilket gör det svårt för alltför många företag att rekrytera. Vi efterlyser åtgärder och ett ökat politisk fokus på att kompetensutveckla Sveriges arbetskraft, säger Per Johansson, vd för Experis, en del av ManpowerGroup.

Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet ligger på +10 procent, vilket innebär att svenska arbetsgivare förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under årets andra kvartal. Även internationellt tror arbetsgivare på en ljus vår sett till antal jobbtillfällen. Av de 44 länder och regioner som ingår i Arbetsmarknadsbarometern rapporterar 43 länder positiva prognoser. Av de 24 europeiska länderna i undersökningen hamnar den svenska prognosen på en delad elfteplats över de starkaste prognoserna, tillsammans med Irland.

Undersökningen genomfördes 7–28 januari 2020, innan utbrottet av Covid-19.

– Hur utbrottet av Coronaviruset Covid-19 kommer att påverka den globala ekonomin och efterfrågan på arbetskraft är för tidigt att säga. Vi följer noga utvecklingen, säger Per Johansson.

Positiva signaler i hela landet – Östra Götaland starkast prognos
I samtliga sex undersökta regioner rapporterar arbetsgivare positiva prognoser för det andra kvartalet 2020. Den starkaste jobbprognosen på +16 procent kommer från Östra Götaland, och i storstadsregionerna Skåne, Stockholm- och Uppsalaregionen samt Västra Götaland rapporterar arbetsgivare stadiga jobbprognoser. Den svagaste sysselsättningstrenden kommer från arbetsgivare i regionen mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, med en försiktigt positiv prognos på +4 procent.

Urstark prognos från arbetsgivare i tjänstesektorn
Prognosen för andra kvartalet 2020 är positiv i alla undersökta branscher. Arbetsgivare i tjänstesektorn, där finans-, fastighets- och uppdragssektorn ingår, rapporterar en urstark jobbprognos på +26 för andra kvartalet 2020. Även i byggbranschen samt hotell- och restaurangbranschen tror arbetsgivare på att anställa många fler under våren, med sysselsättningstrender på +15 respektive +14 procent. Jobbprognoserna för handeln och tillverkningsindustrin ligger på samma nivå som rikssnittet.

– Det är betryggande med starka prognoser från flera viktiga branscher som sysselsätter en stor del av den svenska arbetskraften. När det är många som vill rekrytera hårdnar konkurrensen om de med de mest eftertraktade kompetenserna, och det är inte säkert att man lyckas tillsätta tjänster. Då ställs höga krav på företagen att själva ta ökat ansvar för att kompetensutveckla, säger Per Johansson.

Topplistor
Svenska regioners jobbprognoser
Branscherna med starkast jobbprognoser
Länderna med starkast jobbprognoser globalt

Rapport: ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q2 2020 (på engelska)
Metodologi (på engelska), observera att denna är ny från och med Q2 2020

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer för det tredje kvartalet 2020 presenteras den 10 juni 2020.

Svenska regioners jobbprognoser
• Östra Götaland, +16 procent
• Stockholm- och Uppsalaregionen, +13 procent
• Västra Götaland och Hallands län, +12 procent
• Skåne och Blekinge län, +10 procent
• Norra Sverige, +9 procent
• Mellersta Sverige (Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län), +4 procent

Svenska branscher med starkast jobbprognoser
• Tjänstesektorn (finans-, fastighets- och uppdragssektorn), +26 procent
• Byggbranschen, +15 procent
• Hotell- och restaurangbranschen, +14 procent
• Tillverkningsindustrin, +10 procent
• Parti- och detaljhandeln, +10 procent

Länderna med starkast jobbprognoser globalt
• Japan, +24 procent
• Grekland, +24 procent
• Taiwan, +24 procent
• Rumänien, +20 procent
• USA, + 19 procent

Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden för Sverige under det andra kvartalet 2020 är +10 procent. Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det andra kvartalet 2020 förväntar sig 19 procent av de svenska arbetsgivarna en ökad sysselsättning, 6 procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan, 2 procent svarar vet ej och majoriteten (75 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +13 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +10 procent.

Om ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) har funnits i Sverige i 16 år och är den enda globala undersökning som mäter framtida sysselsättning, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet istället för att mäta vad som redan har hänt. Undersökningen baseras på intervjuer med drygt 59 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 44 länder. I Sverige har drygt 750 intervjuer genomförts.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q2 2020Fler videor

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.