​PROGRAM för The Joint Commemoration i Lund och Malmö

Den 31 oktober 2016 uppmärksammar Vatikanen och Lutherska världsförbundet reformationens 500-årsminne, under rubriken The Joint Commemoration. Tidpunkterna för dagens program i Lund och Malmö är nu klara:

Söndag 30 oktober

17:30 AF-borgen, Lund
Presskonferens med Svenska kyrkans ärkebiskop Antje Jackelén och biskop Anders Arborelius, Stockholms katolska stift. Lokal:

Måndag 31 oktober 2016

11:00 Malmö Airport
Ankomst och officiell mottagning med statsminister Stefan Löfven.
Pressplatser på fotobrygga utanför. Särskild ackreditering krävs (fördelning av platser pågår).

13:30 Malmö Arena
Together in Hope – event med 10 000 deltagare. Allmän ackreditering gäller.

13:50 Kungshuset, Lund
Påve Franciskus möter kungafamiljen.

14:30 Lunds domkyrka
Common Prayer, From Conflict to Communion. Påve Franciskus, biskop Munib Younan och generalsekreterare Martin Junge med flera. Särskild ackreditering krävs (fördelning av platser pågår).

16:40 Malmö Arena
Påve Franciskus, biskop Munib Younan och generalsekreterare Martin Junge anländer till arenan.

ca 18:45 Presskonferens i Malmö Arena, lokal Palissad, med Vatikanens presschef Greg Burke, Lutherska Världsförbundets kommunikationschef Arni Danielsson, biskop Munib Younan, ordförande Lutherska Världsförbundet, Martin Junge, generalsekreterare Lutherska Världsförbundet, kardinal Kurt Koch, Vatikanen, samt ärkebiskop Antje Jackelén, Svenska kyrkan, och biskop Anders Arborelius, Stockholms katolska stift.
Allmän ackreditering gäller.

Tisdag 1 november 2016 kl 09:30 hålls en katolsk mässa på Swedbank Stadion i Malmö, med påve Franciskus. Allmän ackreditering för The Joint Commemoration gäller även här.

LÄS MER: http://www.lund2016.net/

Distributionen av kyrkohandboken skjuts upp13.3.2018 09:00Pressmeddelande

Distributionen av 2017 års Kyrkohandbok för Svenska kyrkan skjuts upp. Orsaken är att det uppstått frågor kring upphovsrätten till ett par nattvardsböner. – Det får inte råda minsta tvivel kring de upphovsrättsliga frågorna i relation till kyrkohandboken. Därför utreder vi grundligt de frågor som föranletts av två inkomna skrivelser, och avvaktar med distributionen av kyrkohandboken, säger Svenska kyrkans rättschef Maria Lundqvist Norling.