Programvara skyddar mot sexuella övergrepp mot barn

Postkodlotteriet har installerat NetCleans programvaror på samtliga datorer, läsplattor och mobiler. Programmet förhindrar att sexuellt övergreppsmaterial mot barn sprids på nätet.

Sexuellt övergreppsmaterial på barn förhindras att spridas sedan Postkodlotteriet installerat programvaran NetClean, konstaterar hållbarhetschef Jessika Kjellgren.

-       Det här är ett sätt att skydda barn i vår omvärld mot sexuella övergrepp. Men också ett ställningstagande av Postkodlotteriet och dess medarbetare, säger Postkodlotteriets hållbarhetschef Jessika Kjellgren.

Programvaran fungerar ungefär som ett antivirusprogram. Skillnaden är att NetClean ProActive identifierar sexuellt övergreppsmaterial på barn istället för datavirus. När polisen klassificerar bilder och filmer som illegalt övergreppsmaterial på barn, skapas unika digitala fingeravtryck för varje bild eller film. Dessa fingeravtryck får sedan NetClean tillgång till. Det innebär att så fort någon hanterar en illegal fil larmar programmet.

Det är polisen som klassificerar bilder eller filmer som illegalt övergreppsmaterial på barn och förser NetClean med de digitala fingeravtrycken.

Skulle programmet få en träff i någon av Postkodlotteriets enheter larmas det först internt innan en polisanmälan görs.

Ett antal av de ideella organisationer som får del av Postkodlotteriets överskott arbetar aktivt för att stoppa övergreppsmaterial mot barn. World Childhood Foundation lovade att stötta utvecklaren av programmet efter den första idén, 2003, och organisationens mål är att inget barn ska hamna i våldsamma eller riskfyllda miljöer. World Childhood Foundation har hittills mottagit drygt 67 miljoner i stöd från Postkodlotteriet.

Även organisationen Ecpat arbetar mot sexuell exploatering av barn och har tagit emot drygt 88 miljoner kronor från Postkodlotteriet.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 300 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

Podcast gör plats för mänskliga berättelser om livet med barncancer18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden lanserar en podcast som i tolv avsnitt lyfter fram de situationer som barncancerdrabbade familjer genomgår. Tanken är att avsnitten ska ge stöd åt drabbade, samt svar på många av de frågor som närstående till den drabbade familjen kan ha. Målet är ett innerligt samtal som leder till igenkänning och gemenskap hos drabbade och anhöriga, samt ökad förståelse från samhället, vården och beslutsfattare. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

AI-projekt ska stoppa övergrepp mot barn på nätet17.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Genom ny teknik som enklare identifierar förövare och offer, är målet att färre barn ska utsättas för sexuella övergrepp på nätet. Projektet kallas Stella Polaris och är en virtuell försvarsmakt för utsatta barn. Det genomförs av World Childhood Foundation och finansieras av Svenska Postkodlotteriet. Något liknande initiativ finns inte ännu, men ska skapas under de fyra år projektet löper.