Projekt för unga aktivister släpper Youtube-serien ”Fråga veganen”

Fråga veganen är en filmserie om fyra avsnitt från Djurens Rätts projekt Förändra! som engagerar unga människor inom djurrättsaktivism. I det första avsnittet möter vi aktivisterna Lydia Ericson Dahl från Rönninge och Wilma Dywling från Södertälje, medverkar gör också Emma Bogos och Pernilla Berg.

Wilma och Lydia snackar veganism i Fråga veganen

Allt fler unga väljer en vegansk kost ofta av klimat- eller djurrättsliga skäl. I Djurens Rätts undersökning från april 2016 är andelen personer som äter vegetariskt eller veganskt i åldersgruppen 18-29 - hela 14 procent.

Serien med Youtube-filmer är skapad av unga aktivister och riktar sig också mot ungdomar. I avsnitten lyfts ämnen som hur en blir vegan, vad en ska tänka på gällande näring och hur en går vidare för att prata med sin omgivning av veganism.

– Jag ville att mina värderingar skulle speglas i de beslut jag fattar och jag tycker inte att man ska utnyttja någon annan varelse och efter ett tag började jag förstå att det är det som händer djuren i livsmedelsindustrin, säger Lydia Ericson Dahl.

– Jag tog det liksom i små steg så att det inte kändes som ett jättehopp, säger Wilma Dywling när hon berättar om hur hon gick från vegetarian till vegan.

Djurens Rätt projekt Förändra! har samlat omkring 20 ungdomar från hela landet som nu arbetar bland annat med att ta fram film- och podcastmaterial. Deltagarna skriver också insändare och medborgarförslag och pratar aktivism på sociala medier

Målet med projektet är att skapa och tillgängliggöra information och verktyg för ungdomar som vill engagera sig för djuren inom det demokratiska systemet.Förändraprojektet drivs av Djurens Rätt och finansieras av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.

Kontakt Förändra!
Ellie Gustafsson
Projektledare, Förändra!-projektet
ellie.gustafsson@djurensratt.se

Wilma och Lydia snackar veganism i Fråga veganen

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.