Stadsmuseet, Medeltidsmuseet och Skogskyrkogården

Promenerandets historia – ny bok av historiker Kekke Stadin

Slå följe med historikern Kekke Stadin i en lustfylld och uppslagsrik exposé över promenadkulturens framväxt och utveckling i Stockholm.

Människor har gått i alla tider, men promenader har det inte varit fråga om. Att promenera var under århundraden en lyx förbehållen kungafamiljen och aristokratin. Kungsträdgården fungerade som de övre samhällsskiktens inhägnade utomhussalong, där de promenerade, visade upp sig för varandra och umgicks.

Under 1800-talet spreds promenerandet i vidare kretsar. Vägarna i staden försågs med trottoarer och stadsparker anlades. Flanörerna gjorde entré på stadens gator, och i Stockholm utmärkte sig Norrbrolejonen för sin elegans. Vid sekelskiftet 1900 hade promenadkulturen förvandlats från kungligt framträdande och aristokratins privilegium till ett folknöje.

Promenerandets historia är en tankeväckande och underhållande kulturhistorisk betraktelse över konsten att gå på rätt sätt i en stad med växtvärk och en stark vilja att vara modern.

Kekke Stadin är professor emeritus vid Södertörns högskola. Boken Promenerandets historia är en del av forskningsprojektet Borgarklassens diskreta charm, finansierat av Östersjöstiftelsen. Hon har tidigare publicerat böcker om bland annat stadshistoria, skattehistoria, genushistoria, modehistoria och kulturhistoria. Hon medverkar regelbundet i tv, radio och poddar.

Fakta om boken

Utgivningsdatum: 2023-05-05
Omfång: 320 sidor
Bandtyp: Inbunden
Thema: Kulturhistoria
Formgivare: Nette Lövgren
Vetenskaplig redaktör: Annika Sandén

Boksläpp med frukost och promenad

Fredag 5 maj kl. 08.00–10.00
08.00 Frukost.
08.30 Boksamtal. Författaren Kekke Stadin samtalar med Annika Sandén, historiker.
09.00 Boksignering. Boken säljs till specialpris under frukostprogrammet.
09.15–10.00 Promenad. Kortare vandring (cirka 1,5 kilometer) från Slussen, via Norrbro till Kungsträdgården tillsammans med författaren Kekke Stadin och museipedagog Erik Gunnarsson.

Plats: Stadsmuseet i Stockholm, Kafévalvet, plan 0.
Vi bjuder på smörgås, te och kaffe.
Gratis, ingen föranmälan behövs.

Boksläppet arrangeras i samarbete med Independent Kostym AB

Kekke Stadin. Foto: Johan Stigholt
Ladda ned bild
Strömparterren var en populär promenadplats under sommarkvällarna. Många kombinerade promenaden med något att dricka vid schweizeriets uteservering. Alexander Nay, Strömparterren.
Ladda ned bild
Kungsträdgården var full av människor som promenerade, umgicks eller bara satt på en bänk och betraktade folklivet. Johan Peter Molins fontän som syns i bakgrunden invigdes 1873. Frits von Dardel. Promenad i Kungsträdgården, 1873.
Ladda ned bild
Elegant fyrspann signalerade att det var kungligheter på promenad. Carl Stefan Bennet. Karl XIV Johan i kalesch på Djurgården.
Ladda ned bild
Hagaparken anlades som en typisk engelsk park med ett naturliknande landskap, slingrande stigar och små tempel. Ekotemplet på bilden byggdes på 1790-talet nära Gustav III:s paviljong. Arkitekt var Carl Christopher Gjörwell d.y., son till bibliotekarien med samma namn som runt sekelskiftet 1800 var en frekvent gäst i de kungliga trädgårdarnas parker.
Ladda ned bild
Från 1840-talet blev "Norrbrolejon" ett känt begrepp. Det var den tidens modelejon som gärna hängde på Norrbro. De hade lornjett (glasögon utan skalmar) och var klädda i senaste parisermode.
Ladda ned bild
I vattenbutiken vid Kungsträdgården såldes många olika slags vatten. Det var populärt, särskilt bland män på morgonpromenad, att stanna till där för att dricka ett hälsobringande glas vatten. Victor Andrén, Vattenserveringen i Kungsträdgården.

Stadsmuseet, Medeltidsmuseet och Skogskyrkogården

Stockholmia – forskning och förlag, tidigare Kommittén för Stockholmsforskning är Stockholms stads eget förlag och har sedan 1936 haft i uppdrag att initiera och publicera angelägen forskning om Stockholm. Förlagets motto är ”lättillgängligt på vetenskaplig grund”.

stockholmia.stockholm.se