Promimics samarbetspartner lanserar unikt 3D-printat ryggimplantat efter FDA-godkännande

Dela

STOCKHOLM, SVERIGE 26 augusti 2020. Karolinska Development AB (Nasdaq Stockholm: KDEV) meddelar idag att portföljbolaget Promimics kund och samarbetspartner INNOVASIS Inc. erhållit ett FDA-godkännande enligt 510(k) för ett 3D-printat ryggimplantat. Implantatet som blir det första i sitt slag på marknaden är behandlat med Promimics bioaktiva ytmodifiering HAnano Surface® vilken förbättrar inläkningen av implantatet och stimulerar ben-nybildning och bentillväxt på implantatytan.

Promimics samarbetspartner Innovasis Inc. är ett amerikanskt medicinteknikbolag som bedriver forskning, utveckling och försäljning av ryggimplantat och relaterade produkter. Bolagen samarbetar genom att de 3D-printade produkterna behandlas med Promimics patenterade HAnano-teknologi®. Efter godkännandet från US Food and Drug Administration (FDA) blir produkterna nu de första av sitt slag att nå den amerikanska marknaden.

HAnano Surface® är en bioaktiv nanobehandling av ytor på implantmaterial som stimulerar molekylär förankring av implantet i befintlig benvävnad, vilket resulterar i snabbare inläkningsegenskaper. Ytterligare HAnano Surface® information finns på https://www.promimic.com/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Fredrik Järrsten, finansdirektör och vice vd, Karolinska Development AB
Tel: +46 70 496 46 28, e-mail: fredrik.jarrsten@karolinskadevelopment.com

TILL REDAKTÖRERNA

Om Karolinska Development AB

Karolinska Development AB (Nasdaq Stockholm: KDEV) är ett nordiskt investmentbolag inom life science. Bolaget fokuserar på att identifiera medicinska innovationer och att investera för att skapa och utveckla bolag som vidareutvecklar sådana innovationer till differentierade produkter som kan göra skillnad för patienters liv och generera en attraktiv avkastning till aktieägarna.

Karolinska Development har tillgång till medicinsk forskning i världsklass från Karolinska Institutet och andra ledande universitet och forskningsinstitutioner i Norden. Bolagets målsättning är att bygga bolag kring forskare som är ledande inom sina respektive vetenskapsområden, med stöd från erfarna ledningsgrupper och rådgivare, samt med finansiering tillsammans med internationella investerare som är specialiserade inom sektorn, För att skapa bästa möjligheter till framgång byggs företagen med erfarna managementteam och rådgivare och de medfinansieras av professionella life science-investerare.

Karolinska Developments portfölj består av tio bolag inriktade på att utveckla innovativa behandlingsmetoder för sjukdomar som är livshotande eller funktionsnedsättande och andra medicinska tillstånd.

Bolaget leds av ett entreprenörsteam bestående av professionella investerare med lång erfarenhet inom företagsbyggande och med tillgång till ett starkt globalt nätverk.

Bilaga

Om

GlobeNewswire



Följ GlobeNewswire

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire

HOYLU AB: HOYLU MOTTAGER ÄNNU EN ORDER FRÅN PARTNER I RYSSLAND18.1.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige den 18 januari 2021 – Hoylu, ledande inom visuella samarbetslösningar tillkännagav idag att man mottagit ytterligare en order från Polymedia, (https://polymediatech.com/), en framstående integrerare, mjukvaruutvecklare och även Hoylus samarbetspartner på den ryska marknaden. Företaget samlar samman kontor i 11 olika städer i Ryssland och CIS samt har ett återförsäljarnätverk med fler än 700 partners över hela Ryssland. Ordervärdet på den nya ordern uppgår till 160 000 kronor och inkluderar mjukvarulicenser (https://www.hoylu.com/hoylu-enterprise/) (50 000 kronor i ARR årligen återkommande intäkter) och HoyluWalls. (https://www.hoylu.com/hoyluwall/). För mer information, vänligen kontakta: Stein Revelsby, VD på Hoylu +1 213 440 2499 E-post: sr@hoylu.com Karl Wiersholm, CFO på Hoylu +1 425 829 2316 E-post: kw@hoylu.com Om Hoylu Hoylus uppdrag är att göra distansarbete och informationsdelning enkelt. Hoylus Connected Workspaces™ hjälper företagsklienter att hantera sina

HOYLU FORTSÄTTER ATT EXPANDERA SIN VERKSAMHET MED STORT BYGGFÖRETAG I USA18.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige, 18 januari 2021 – Hoylu, ledande inom visuella samarbetslösningar för distribuerade team, meddelade idag att man fått ytterligare en order från Walbridge, (https://www.walbridge.com/about/company-overview/ en fullservice entreprenad firma med huvudkontor i Detroit, MI, genom att använda Hoylus workspaces och Pull planning programvara (https://www.hoylu.com/pull-planning/) för ett nytt konstruktionsprojekt hos en stor biltillverkare i USA. Walbridge är en befintlig kund hos Hoylu och det nya ordervärdet är 350 000 kronor, inkluderar mjukvarulicenser (100 000 kronor i ARR, årligen återkommande intäkter) och en 3 kanal HoyluWall. (https://www.hoylu.com/hoyluwall/). För mer information, kontakta: Stein Revelsby, CEO at Hoylu +1 213 440 2499 Email: sr@hoylu.com Karl Wiersholm, CFO at Hoylu +1 425 829 2316 Email: kw@hoylu.com Om Hoylu Hoylus uppdrag är att göra distansarbete och informationsdelning enkelt. Hoylus Connected Workspaces™ hjälper företagsklienter att hantera

Hans van’t Hoff ny Chief Operations Officer18.1.2021 08:30:00 CETPressmeddelande

Malmö - ZetaDisplay AB (publ) (Nasdaq Stockholm: ZETA) meddelar att Hans van 't Hoff har utsetts till Chief Operations Officer för ZetaDisplay. Han ersätter Manu Mesimäki som har beslutat sig för att lämna koncernen i slutet av januari 2021. "Efter att ha satt upp en koncernövergripande struktur för Operations under det gångna året är det nu dags att ta nästa steg genom att fokusera på skalbarhet, inre effektivitet och lönsamhet", säger VD Per Mandorf. Hans van't Hoff kommer att rapportera till Per Mandorf och vara en del av koncernledningen för ZetaDisplay. Hans van't Hoff, 58, är holländsk medborgare och arbetar för ZetaDisplay sedan förvärvet av Gauddi BV i slutet av 2019. Han har en lång och framgångsrik bakgrund inom service och operations management. Hans van’t Hoff är baserad i Nederländerna. Malmö 18 januari 2021 Vid frågor, vänligen kontakta: Per Mandorf, Koncernchef & VD Phone +46 704-25 82 34 Emailper.mandorf@zetadisplay.com Jacob Stjernfält, CFO Telefon +46 76-8754177 E-mai

Klövern köper två fastigheter i Lund och Malmö för 113 mkr18.1.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

Klövern har i två separata transaktioner tecknat avtal om att förvärva två kontorsfastigheter i Lund och Malmö för ett sammanlagt underliggande fastighetsvärde om 113 mkr. Fastigheten Harven 2 i Lund har en uthyrningsbar yta om 3 200 kvm och är fullt uthyrd till Unikum Datasystem. Den återstående kontraktstiden uppgår till 5 år med ett årligt kontraktsvärde om 4,5 mkr. Tillträde av fastigheten skedde den 15 januari. I Malmö har avtal ingåtts om nybyggnation på fastigheten Grävstekeln 2. Den planerade byggnaden, som är fullt uthyrd till bland annat We Construction, kommer att ha en uthyrningsbar yta om 1 925 kvm och huvudsakligen bestå av kontor. Hyresvärdet uppgår till 3,3 mkr och den genomsnittliga avtalslängden är 5 år. Tillträde är planerat till det första kvartalet 2022. Den 30 september 2020 uppgick värdet på Klöverns fastighetsbestånd i Malmö och Lund till 3 miljarder kronor, vilket motsvarade 5 procent av bolagets totala fastighetsvärde. ”Det är glädjande att vi kan göra ytterli

Nykredit Bank A/S är nytt emissionsinstitut under Klöverns icke-säkerställda MTN-program15.1.2021 13:30:00 CETPressmeddelande

Nykredit Bank A/S har genom ett avtal daterat den 14 januari 2021 tillträtt som emissionsinstitut under Klövern AB (publ)s icke-säkerställda MTN-program (”MTN-programmet”) i enlighet med de allmänna villkoren för MTN-programmet ursprungligen daterade den 4 februari 2020 och såsom ändrade den 6 oktober 2020. Övriga emissionsinstitut under MTN-programmet är Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial, Nordea Bank Abp och Swedbank AB (publ). Mer information om MTN-programmet finns på Klöverns webbplats (www.klovern.se). Klövern AB (publ) För ytterligare information, vänligen kontakta: Jens Andersson, Finanschef, 076-855 67 02, jens.andersson@klovern.se Rutger Arnhult, VD, 070-458 24 70, rutger.arnhult@klovern.se Lars Norrby, IR, 076-777 38 00, lars.norrby@klovern.se Klövern är ett fastighetsbolag som med närhet och engagemang erbjuder attraktiva lokaler i tillväxtregioner. Klövern är noterat på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.klovern.se. Klövern AB (publ), Bredgränd 4,

Villkor för byten i realobligation SGB IL 310815.1.2021 09:30:00 CETPressmeddelande

Villkor för byten i realobligation SGB IL 3108 Riksgälden erbjuder marknadsvårdande bytesauktioner i realobligation 3108 i syfte att minska den utestående volymen till ungefär 25 miljarder kronor innan den återstående löptiden blir kortare än ett år. De inledande bytesauktionerna äger rum den 5 och 8 februari. I bytesauktionerna planerar Riksgälden att sälja SGB IL 3112 och SGB IL 3114. Båda bytena kommer att göras likvidneutralt1. Fre 5 feb Likvidneutral Mån 8 feb Likvidneutral Riksgälden säljer obligation 3112 3114 Riksgälden säljer belopp (mnkr) 1 000 1 000 Riksgälden köper obligation 3108 3108 Riksgälden köper belopp (mnkr) 2 1 070 1 060 Tid för återköpsränta kl. 10.45 kl. 10.45 Tid för auktionens stängning kl. 11.00 kl. 11.00 Tid för auktionsresultat kl. 11.03 kl. 11.03 Bytesauktionerna annonserades i publikationen Statsupplåning – prognos och analys 2020:3 i oktober. Räntan på återköpslånet publiceras kl. 10.45 på auktionsdagen på riksgalden.se/upplaning. Bud ska läggas före kl.

ZetaDisplay lanserar utökad mjukvaru­funktionalitet för Digital out of Home15.1.2021 08:30:00 CETPressmeddelande

Malmö - ZetaDisplay AB (publ) (Nasdaq Stockholm: ZETA) breddar sin molnbaserade Digital Signage-mjukvaruplattform med Digital Out of Home -funktionalitet (DOOH). Lanseringen utgör det andra steget i koncernens mjukvarustrategi som kommunicerades under november förra året. Den ökade funktionaliteten riktar sig till kunder som vill kombinera Digital Signage-funktioner för innehållsplanering med ökad funktionalitet, inklusive kampanjhantering, avancerad schemaläggning och så kallat proof-of-play. "Vi erbjuder en flexibel mjukvara som kombinerar det bästa av två världar, ett fullserviceerbjudande inom Digital Signage kombinerat med DOOH-funktionalitet och unik anpassningsförmåga till kundernas krav", tillägger Per Mandorf. Övervägande internationella kunder har efterfrågat ökade prestandafunktioner där dynamiskt innehåll, API-integreringsfunktioner, skalbarhet och helhetserbjudanden är kritiska framgångsfaktorer. DOOH-mjukvaran öppnar möjligheter för kunderna att generera ytterligare intäk

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum