PROpensionären satsar ännu mer digitalt

PRO:s medlemstidning lanserar idag en uppdaterad hemsida, för att möta efterfrågan hos organisationens 280 000 medlemmar. Även papperstidningen går bra, år 2021 slog PROpensionären annonsbudgeten – för tredje året i rad – och antalet läsare ökade.
Åke Persson, chefredaktör PROpensionären. FOTO: Anneli Nygårds.

– Pensionärer som grupp blir alltmer digitala, och vi är glada att nu kunna erbjuda medlemmarna i Pensionärernas riksorganisation en uppdaterad nätversion av deras medlemstidning, säger Åke Persson, PROpensionärens chefredaktör och ansvarige utgivare.

Den nya hemsidan, propensionaren.se, kommer bland annat mycket annat att bjuda på digitala kontaktannonser och kryss, e-tidning samt kända krönikörer som Yukiko Duke, Lasse Anrell och C-G Karlsson.

Jämsides med den digitala satsningen fortsätter papperstidningen att öka, både i antal läsare och annonsförsäljning.

– I den senaste helårsmätningen från Orvesto Konsument ökade vi med 1 000 läsare. Det är visserligen en blygsam ökning, men ändå glädjande i dessa tider då många andra tidningar tyvärr tappar läsare, säger Åke Persson.

Det totala antalet läsare förra året var 227 000 (Orvesto Konsument 2021:Helår). Orvesto mäter dock inte räckvidden över 80 år, vilket innebär att det verkliga antalet läsare är betydligt högre än så.

Åke Persson berättar också att inflödet av annonser i papperstidningen är fortsatt starkt. PROpensionären, som är Sveriges största pensionärstidning, har till och med ökat packningsgraden för att kunna erbjuda så många annonsörer som möjligt en plats.

Förra året landade annonsintäkterna före provision på 9 965 000 kronor, 765 000 kronor mer än budget. Detta var tredje året i rad som tidningens externa samarbetspartner Annonsförsäljarna lyckades slå annonsbudgeten.

– Cirka 100 000 kronor av intäkterna över budget kom från annonser på tidningens Facebook-sida. Tack vare lanseringen av vår uppdaterade hemsida räknar jag med ännu större intäkter från digital annonsering under år 2022, säger Åke Persson.

Åke Persson, chefredaktör PROpensionären, e-post: ake.persson@pro.se,
telefon: 076-145 19 56

Åke Persson, chefredaktör PROpensionären. FOTO: Anneli Nygårds.