PRO-Pensionärernas Riksorganisation

PRO:s medlemstidning slog annonsbudgeten – trots coronapandemin

Dela

PROpensionären, medlemstidning för Pensionärernas riksorganisation, PRO, slog under 2020 sin annonsbudget med hela 1,1 miljoner kronor. Totalt sålde tidningen annonser för 10,3 miljoner kronor. - Vi är mycket glada för det här, särskilt under detta speciella år då coronapandemin tyvärr har drabbat många tidningar negativt, säger chefredaktören Åke Persson.

Åke Persson, chefredaktör PROpensionären. FOTO: Anneli Nygårds.
Åke Persson, chefredaktör PROpensionären. FOTO: Anneli Nygårds.

Inför 2020 hade PROpensionären budgeterat för annonsintäkter på 9,5 miljoner kronor, en siffra som reviderades ner till 9,2 miljoner kronor efter att coronapandemin slagit till och tvingat ner förväntningarna på antalet sålda annonser. Det visar sig nu att tidningen, istället för att som befarat ha tappat annonser under 2020, tvärtom har ökat annonsförsäljningen.

Jämfört med den ursprungliga budgeten har tidningen haft annonsintäkter på drygt 800 000 kronor mer än förväntat, och jämfört med den budget som reviderades ner har intäkterna landat på drygt 1,1 miljoner kronor plus.

Åke Persson, som är chefredaktör för PROpensionären, tror att det finns flera orsaker bakom det glädjande resultatet.

   – En förklaring är att PRO är Sveriges största pensionärsorganisation och PROpensionären den största tidningen för pensionärer, och i oroliga tider är det ofta de största och mest kända aktörerna, de med de starkaste varumärkena, som klarar sig bäst, säger Åke Persson.

Han berättar också att tidningens redaktion genomförde en översyn av layout och innehåll i början av 2019, och att detta troligen också bidragit till att inflödet av annonser varit så pass gott under 2020, trots coronapandemin.

   – Jag vill gärna tro att vi gör en tidning som både PRO:s medlemmar och PROpensionärens annonsörer uppskattar. Även förra året, 2019, sålde vi med bred marginal fler annonser än väntat, då landade vi på 1,6 miljoner kronor plus. Jag vill framhålla mina medarbetare på redaktionen som gör ett fantastiskt jobb varje dag, och även tacka alla frilansare som också bidrar till att göra tidningen läsvärd och omtyckt, säger Åke Persson.

En annan starkt bidragande faktor till det goda inflödet av annonser som Åke Persson pekar på är den externa samarbetspartnern Annonssäljarna, som med sin kunskap och sitt engagemang lyckats med konststycket att sälja fler annonser än väntat under ett år då många andra tidningar tyvärr har haft svårt att hålla sin annonsbudget.

   – Det är ett tråkigt faktum att många tidningar tappat annonser under året. Att PROpensionären går emot strömmen och ökar annonsintäkterna jämfört med budget, och dessutom gör det med så pass mycket, ser jag därför som ett glädjande styrkebesked till både medlemmar och annonsörer, säger Åke Persson.

Kontakter

Vid frågor, kontakta Åke Persson, chefredaktör, PROpensionären: ake.persson@pro.se,
076-145 19 56.

Bilder

Åke Persson, chefredaktör PROpensionären. FOTO: Anneli Nygårds.
Åke Persson, chefredaktör PROpensionären. FOTO: Anneli Nygårds.
Ladda ned bild

Om

PRO-Pensionärernas Riksorganisation
PRO-Pensionärernas Riksorganisation
Box 3274
103 65 Stockholm

08-701 67 00http://www.pro.se

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med föreningar runt om i hela landet.

Följ PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från PRO-Pensionärernas Riksorganisation

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum