Protect Our Winters och Åre 2019 samarbetar för hållbarare vanor

Vintern är det bästa vi vet men den mår inte så bra. Alla vi snösportare har nog märkt att något är på gång – grönare vintrar, krympande glaciärer och bräckliga isar har följt i spåren av den allt snabbare klimatförändringen. Men tillsammans kan vi göra något åt det och det är därför Protect Our Winters (POW) finns. Åre 2019 har som mål att bli de mest hållbara alpina världsmästerskapen någonsin och samarbetet med Protect Our Winters ligger perfekt i linje med det.

Mattias Rönngren i svenska alpina landslaget är en av ambassadörerna för POW Sverige. Foto: Robert Henriksson.

Vi träffade Maja Tössberg som är ordförande i Protect Our Winters Sweden:

”Vi är många som engagerat oss för att göra något åt klimatförändringarna och det är bra. POW riktar sig till alla oss som älskar snö och is för här finns en stor inneboende potential att verkligen bidra till förändring. Vi behöver vintern och naturen, vi kan se förändringarna ske mitt framför våra ögon. Vi vill ju att våra barn och barnbarn också ska ha tillgång till en riktigt bra vinter. Därför måste vi agera nu, så kraftfullt vi kan.” säger Maja

Tillsammans kan vi skapa förändring

Men åtgärderna måste ske i flera led. En viktig del i POWs arbete är också att ligga på beslutsfattare i politik, samhälle och näringsliv. Ju mer klimateffekterna på vintern kan konkretiseras desto bättre förståelse uppnås. Och det är då något händer. Till exempel kan det nu tydligt märkas att diskussionen intensifieras successivt. POW blir en allt starkare röst i samhällsdebatten.

”Vår största utmaning är att transformera tankar till handling. Kännedomen är på plats och kunskapen finns så allt är upplagt för att börja förändra beteenden i hela kedjan politik-näringsliv-snösportare. Vi är fortfarande en liten ideell organisation och därför är det perfekt för oss samarbeta med stora evenemang som Åre 2019. Välkommen in till oss i sponsorbyn så kan du lära dig mer om hur t ex resor fram och tillbaka till Åre påverkar klimatet” fortsätter Maja.

Ett kul och lärorikt sätt att komma igång är att gå med i #POWHabits. Ladda ner webbappen nu och se var just du kan minska ditt koldioxidavtryck. Appen hjälper dig med tips och du kommer att bli förvånad över hur lätt det kan vara att förändra ditt beteende.

Under valet 2018 drev POW en valkampanj på temat ”Välj vintern”, ett opolitiskt projekt där bl a samtliga partier fick svara på frågan vad de tänker göra för att rädda våra vintrar. De kommer att upprepa kampanjen i samband med vårens EU-val. Andra exempel på aktiviteter är workshops med vänföretag, universitet, filmfestivaler eller skidtestarhelger.

”Det är kul att märka att kännedomen ökar, alltfler företag hör av sig och volontärskaran växer men ett sådant här projekt tar aldrig slut. Om jag skulle sätta upp ett delmål så vill jag att vi om 5 år har råd att ha en professionell organisation med rejäla resurser att jobba långsiktigt på bredden och på djupet. Jag vill också kunna väcka vilken snösportare mitt i natten och hen ska då kunna förklara precis vad POW är” avslutar Maja

Alla vill vara med och rädda vintern. Ett enkelt första steg är att bli medlem. Gå med nu!

Om organisationen: Protect Our Winters Sweden är en ideell organisation som grundades 2016. POW grundandes 2007 i USA, av snowboardproffset Jeremy Jones. Sedan dess har POW växt till en global rörelse med lokalkontor i USA, Österrike, Frankrike, Finland, Tyskland, Storbritannien, Norge och Schweiz. I Sverige är de en styrelse med 6 ideellt arbetande skid- och brädåkare och en växande grupp volontärer. Besök POW på www.protectourwinters.se/

Läs mer om Mattias Rönngren här >>

Maja Tössberg, Ordförande POW Sweden. Foto: Jan M Lundahl.