Protester i Thailand och Stockholm i morgon – kritiken mot thailändska makthavare ökar

Protesterna mot den thailändska premiärministern Prayuth Chan-ocha och militärens och kungahusets makt växer. På lördag, den 19 september, väntas ännu en omgång av landsomfattande protester. På kravlistan finns bland annat en ny konstitution, att premiärminister Prayuth Chan-ocha avgår samt att landets lése-majesté lag – som innebär att den som kritiserar kungen riskerar upp till 15 år i fängelse – tas bort.

Demonstrationerna har pågått i flera månader och gradvis vuxit i styrka. Det återstår ännu att se hur militären reagerar om kritiken mot deras grundlagsskyddade inflytande i politiken trappas upp ytterligare. Under pågående protester har demonstranterna kritiserat kungahuset på ett framtill nyligen otänkbart sätt.

Till en början var det skolelever och senare universitetsstudenter som började demonstrera och ställa krav på en reform av det auktoritära utbildningssystemet, men efter hand har den löst sammansatta rörelsen fått ett tydligt fokus på demokrati och en inskränkning av militärens och kungahusets makt.

Protesterna föregicks av flera allvarliga incidenter där kritiker av militären eller kungahuset ”försvann” eller arresterades. Bland annat hittades två kritiker av militären mördade i Mekongfloden, med magsäcken fylld av betong.

Det vi ser i Thailand är på många sätt början på en helt ny proteströrelse. De som demonstrerar är unga människor, utan tydliga kopplingar till de politiska läger som länge dominerat thailändsk politik. De har en tydlig demokratiagenda och de räds inte att använda humor eller kreativa metoder för att driva med makthavarna. Avsaknaden av tydliga ledargestalter gör det svårt för myndigheterna att kväsa protesterna. En lång rad aktivister har redan utsatts för trakasserier från myndigheternas sida, inklusive gripanden och förhör, men det har inte fått protesterna att avta, snarare det motsatta. Nu återstår det att se om regeringen och militären kommer låta demonstranterna hållas eller om de kommer att svara med våld och ännu mer trakasserier.

Civil Rights Defenders följer situationen noga. Under lördagen väntas thailändska aktivister protestera även i Stockholm. Vi kommer att bevaka också denna demonstration. Vill du komma i kontakt med vår Asienchef för mer information om situationen eller önskar du boka en intervju?

Varmt välkommen att kontakta 076 576 27 62 eller press@crd.org.

076 576 27 62https://crd.org/sv/sverige/

Sverige bör uttrycka sitt stöd för Internationella brottmålsdomstolen20.8.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

I början av mars rapporterade TT att Internationella brottmålsdomstolen (ICC) beslutat att inleda en utredning om krigsförbrytelser begångna av amerikanska styrkor i Afghanistan. Tidigare har ICC även meddelat att domstolen ska utreda misstänkta krigsförbrytelser i Palestina. Besluten har lett till att USA och Israel utövat kraftiga påtryckningar gentemot ICC, bland annat har USA meddelat att landet kommer att begränsa rätten till, samt dra tillbaka, visum för anställda vid domstolen. Civil Rights Defenders ser allvarligt på hoten om sanktioner och tillsammans med över 100 organisationer runtom i världen har vi undertecknat en skrift där vi uppmanar Sverige – och Romstadgans övriga parter – att visa sitt stöd för domstolen och dess oberoende. – Hot mot domstolen, och restriktioner som förhindrar ICC att utföra sitt arbete, underminerar dess mandat och möjlighet att skipa rättvisa och ge upprättelse för offer för grova människorättskränkningar, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil

Organisationer kritiska till JK-beslut om medicinska åldersbedömningar30.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

I maj 2019 lämnade Civil Rights Defenders och Asylrättscentrum in en anmälan mot staten till Justitiekanslern (JK). Fallet gäller en minderårig pojke som genomgått en bristfällig medicinsk åldersbedömning och fått sina mänskliga rättigheter kränkta i samband med en asylprövning. I onsdags kom beslutet från JK, som avslår begäran om skadestånd och inte riktar kritik mot staten.

Tio år sedan journalisten Azimjon Askarov fängslades på felaktiga grunder i Kirgizistan11.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

På måndag den 15 juni är det exakt tio år sedan människorättsaktivisten och journalisten Azimjon Askarov arresterades i södra Kirgizistan. Trots att FN:s kommitté för mänskliga rättigheter krävde att han skulle släppas redan år 2016 är han fortsatt fängslad. Azimjon Askarov arresterades under den våldsamma konflikten i södra Kirgizistan 2010. Innan han arresterades samlade han material om konflikten som han delade med internationella organisationer och media. Azimjon Askarov dömdes för en rad brott, bland annat för att ha deltagit i mordet av en polis. Azimjon Askarov har nekat alla anklagelser och flera internationella organisationer menar att anklagelserna är fabricerade. FN:s kommitté för mänskliga rättigheter kom efter en utredning 2016 fram till att Askarov arresterats på godtyckliga grunder, nekats en rättvis rättegång och torterats och att han borde släppas omgående. Azimjon Askarov listas på andra plats på One Free Press Coalitionssenaste lista över journalister i akuta situati